Komisja Europejska we współpracy z publicznymi i prywatnymi partnerami oraz Cedefop przygotowała najnowszą wersję klasyfikacji ESCO (European Skills/Competences, qualifications and Occupations). Jest to wielojęzyczna europejska klasyfikacja określająca i porządkująca umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia zawodowego. Klasyfikacja ta pomaga identyfikować i zarządzać umiejętnościami, kompetencjami i kwalifikacjami w systemie edukacji i kształcenia zawodowego. Rolą ESCO jest również redukcja barier ograniczających mobilność zawodową i pomoc w nawiązywaniu transgranicznej współpracy między pracodawcami i instytucjami szkolącymi. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”, a klasyfikacja zbudowana jest z trzech modułów: zawody, umiejętności i kwalifikacje.

Najnowsza wersja klasyfikacji ukazała się w lipcu tego roku. Aktualizacja jest wynikiem prac pilotażowych i testów prowadzonych w publicznych oraz prywatnych instytucjach współpracujących z Komisją Europejską. Dzięki wprowadzaniu kolejnych wersji klasyfikacji zapewniona jest jej poprawność i aktualność.

W dniach 9-10 października 2017 r. w Brukseli odbędzie się konferencja prezentująca najnowszą wersję ESCO v1. Podczas prezentacji, interaktywnych warsztatów i dyskusji uczestnicy konferencji będą mieli okazję zapoznać się z założeniami i strukturą klasyfikacji ESCO. Konferencja skierowana jest do szerokiego grona partnerów: publicznych i prywatnych biur pracy, pracowników działów kadr, przedstawicieli sektora edukacji i szkoleń zawodowych, pracodawców, organizacji zawodowych i innych.

Więcej informacji na temat klasyfikacji można znaleźć na stronie ESCO

Jednym z najważniejszych działań zmierzających do przygotowania wykwalifikowanej kadry na potrzeby przemysłu jest prowadzenie kształcenia zawodowego połączonego z kształceniem praktycznym w miejscu pracy. W tym celu niezbędna jest ścisła współpraca między placówkami kształcącymi w zawodach a pracodawcami przy organizacji praktycznej nauki zawodu np. w ramach kształcenia dualnego.

Celem konkursu jest przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu. Konkurs przeznaczony jest dla: organizacji zrzeszających pracodawców i pracowników, samorządu gospodarczego i zawodowego, jednostek naukowych oraz uczelni akademickich i zawodowych. Działania zaplanowane w ramach konkursu musze skupiać się wokół określonych obszarów branżowych: administracyjno-usługowego, budowlanego, elektryczno-elektronicznego, artystycznego, mechanicznego, górniczo-hutniczego, rolniczo-leśnego, turystyczno-gastronomicznego i medyczno-społecznego.

Główne działania do realizacji to:
I. Opracowanie kosztochłonności kształcenia w zawodach ujętych w danej branży
II. Opracowanie modelowego programu praktycznej nauki zawodu w danej branży
III. Przeprowadzenie pilotażu opracowanego modelu w roku szkolnym 2018/2019
IV. Opracowanie zasad zapewniania jakości kształcenia praktycznego realizowanego u pracodawcy
V. Opracowanie rekomendacji do zmian przepisów prawa oświatowego

Termin składania wniosków: od 31 lipca do 15 września 2017.

Konkurs organizowany jest w ramach Programu PO WER 2014-2020.

Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się na stronie efs.men.gov.pl 

30 czerwca w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie odbędzie się spotkanie w trakcie którego zostaną zaprezentowane następujące projekty: 

1. Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks (NQF-IN)
2. Lifelong learning for Sustainable Development (SUSDEV)
3. Designing and testing new management skills for the development of the waste electrical and electronic equipment recycling and re-use system in Europe (EwasteR)
4. Transfer of good practices and development of professional competences of employees in waste management area supported by IT tools (GreenCompIT)
5. Training and certification model for photovoltaic trainers with the use of ECVET system (EU-PV-Trainer)
6. Implementation and Validation of the Non-Formal Training on Sustainability for Environmental Testing Laboratories workers (ECVET-LAB)
7. Implementation of the certification model for mentors in the subsector of ecoindustry (EcoMentor)
8. Open Badge Network
 
Omówiony zostanie również program "Erasmus dla młodych przedsiębiorców".  
W spotkaniu wezmą udział m.in. przedstawiciele Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Ochrony Środowiska, Fundacji „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”, Krajowej Izby Gospodarczej, Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości oraz Instytutu Technologii Eksploatacji.
 

Program spotkania