logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

Jednym z najważniejszych działań zmierzających do przygotowania wykwalifikowanej kadry na potrzeby przemysłu jest prowadzenie kształcenia zawodowego połączonego z kształceniem praktycznym w miejscu pracy. W tym celu niezbędna jest ścisła współpraca między placówkami kształcącymi w zawodach a pracodawcami przy organizacji praktycznej nauki zawodu np. w ramach kształcenia dualnego.

Celem konkursu jest przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu. Konkurs przeznaczony jest dla: organizacji zrzeszających pracodawców i pracowników, samorządu gospodarczego i zawodowego, jednostek naukowych oraz uczelni akademickich i zawodowych. Działania zaplanowane w ramach konkursu musze się skupiać wokół określonych obszarów branżowych: obszar administracyjno-usługowy, budowlany, elektryczno-elektroniczny, artystyczny, mechaniczny, górniczo-hutniczy, rolniczo-leśny, turystyczno-gastronomiczny i medyczno-społeczny.

Główne działania do realizacji to:
I. Opracowanie kosztochłonności kształcenia w zawodach ujętych w danej branży
II. Opracowanie modelowego programu praktycznej nauki zawodu w danej branży
III. Przeprowadzenie pilotażu opracowanego modelu w roku szkolnym 2018/2019
IV. Opracowanie zasad zapewniania jakości kształcenia praktycznego realizowanego u pracodawcy
V. Opracowanie rekomendacji do zmian przepisów prawa oświatowego

Termin składania wniosków: od 31 lipca do 15 września 2017.

Konkurs organizowany jest w ramach Programu PO WER 2014-2020.
Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się na stronie efs.men.gov.pl 

30 czerwca w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie odbędzie się spotkanie w trakcie którego zostaną zaprezentowane następujące projekty: 

1. Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks (NQF-IN)
2. Lifelong learning for Sustainable Development (SUSDEV)
3. Designing and testing new management skills for the development of the waste electrical and electronic equipment recycling and re-use system in Europe (EwasteR)
4. Transfer of good practices and development of professional competences of employees in waste management area supported by IT tools (GreenCompIT)
5. Training and certification model for photovoltaic trainers with the use of ECVET system (EU-PV-Trainer)
6. Implementation and Validation of the Non-Formal Training on Sustainability for Environmental Testing Laboratories workers (ECVET-LAB)
7. Implementation of the certification model for mentors in the subsector of ecoindustry (EcoMentor)
8. Open Badge Network
 
Omówiony zostanie również program "Erasmus dla młodych przedsiębiorców".  
W spotkaniu wezmą udział m.in. przedstawiciele Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Ochrony Środowiska, Fundacji „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”, Krajowej Izby Gospodarczej, Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości oraz Instytutu Technologii Eksploatacji.
 

Program spotkania

Zapraszamy do lektury publikacji Instytutu Badań Edukacyjnych na temat Sektorowej Rama Kwalifikacji dla branży telekomunikacyjnej (SRK Tele). Ma ona pomóc w stworzeniu nowoczesnych, przejrzystych i porównywalnych form kształcenia, walidacji i certyfikacji kwalifikacji w branży telekomunikacyjnej. SRK Tele to branżowe rozwinięcie Polskiej Ramy Kwalifikacji.  Dla infrastruktury określono cztery poziomy ramy sektorowej: od 3 do 7, a dla usług oraz urządzeń końcowych – trzy: od 3 do 6.
Charakterystyki poziomów SRK Tele są opisem efektów uczenia się (z podziałem na wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne) typowych dla branży telekomunikacyjnej.


Podstawowym celem opracowania Sektorowej Ramy Kwalifikacji SRK Tele jest dostarczenie na potrzeby branży telekomunikacyjnej wystandaryzowanego narzędzia umożliwiającego:

 

  1. opracowanie mapy kwalifikacji dla branży telekomunikacyjnej,
  2. opracowywanie programów szkoleń i walidacji,
  3. definiowanie szczegółowych wymagań w procesach certyfikacji,
  4. identyfikację kompetencji kandydatów do pracy,
  5. podejmowanie pracownikom lub innym osobom zainteresowanym pracą w telekomunikacji decyzji dotyczących rozwoju zawodowego,
  6. rozwój mobilności zawodowej pracowników.

Zapraszamy do lektury!

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla sektora telekomunikacyjnego w Polsce.