logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

CEDEFOP opublikował raport "Guidance and outreach for inactive and unemployed - Poland" przygotowany w ramach projektu ReferNet.

Raport dotyczy działań na rzecz osób nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych, w szczególności osób młodych, które nie szkolą, nie uczą się i nie pracują (NEET), a także dorosłych długotrwale bezrobotnych (LTU). Raport w sposób pogłębiony opisuje dwa przykłady praktyk w tym obszarze: działalność Ochotniczych Hufów Pracy i spółdzielni socjalnych.

Raport:

http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/guidance-and-outreach-inactive-and-unemployed-poland

Zapraszamy do lektury!

Jest to trzecia publikacja przygotowana w ramach projektu Zmieniająca się rola i znaczenie VET (2016-2018). Raport prezentuje zmiany zachodzące w europejskich systemach kształcenia i szkolenia zawodowego w ostatnich dwóch dekadach, w kontekście zachodzących przemian społeczno-ekonomicznych.

Jednocześnie opublikowane zostały studia przypadku dotyczące przemian w systemach VET w 10 krajach, w tym w Polsce.

Raport wraz ze wszystkimi studiami przypadku:

http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/5567

Studium przypadku - Polska:

http://www.cedefop.europa.eu/files/poland_cedefop_changing_nature_of_vet_-_case_study.pdf

Celem konkursu jest szczególne wyróżnienie i promocja najlepszych praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w Europie. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni w trakcie ceremonii organizowanej w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych 2018 w Wiedniu.

Nagrody przyznawane są w czterech kategoriach. 20 sierpnia upływa termin zgłoszeń w kategorii innowatorów w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego – wyróżniających się:

- nauczycieli i trenerów

- Instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego

- badań i projektów badawczych.

Szczegółowe informacje na temat konkursu, jego kryteria i formularze zgłoszeniowe można znaleźć na stronie Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych 2018:

https://ec.europa.eu/social/vocational-skills-week/awards-vet-excellence_en

 

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji: pracodawców, organizacji branżowych, związków zawodowych, członków Sektorowych Rad ds. Kompetencji, przedstawicieli administracji centralnej i samorządu terytorialnego, firm szkoleniowych oraz innych instytucji i jednostek, które mogą być zainteresowane włączeniem się w działania dotyczące rozwoju kwalifikacji sektorowych.

Szczegółowe informacje: http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/aktualnosci/1355-sektor-kwalifikacje

Konsorcjum Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości” zakończyło realizację projektu badawczego współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Główne cele projektu to ocena skuteczności działań aktywizacyjnych PFRON oraz pogłębiona diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych.

Projekt obejmował dwa komponenty badawcze – ilościowy i jakościowy. W komponencie ilościowym zrealizowano ponad 1,5 tysiąca wywiadów z osobami z niepełnosprawnością, które korzystały z programów wsparcia PFRON. Badanie jakościowe objęło absolwentów szkół wyższych, przedstawicieli uczelni oraz reprezentantów instytucji publicznych zaangażowanych we wspieranie osób z niepełnosprawnościami.

Raport podsumowujący projekt dostępny jest pod adresem:

http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-krajowe/pfron

Laureaci naszego konkursu zostali zaproszeni na uroczyste wręczenie nagród do gmachu Ministertswa Edukacji Narodowej. 28 listopada 2017 spotkali się nagrodzeni uczniowie szkół zawodowych z Kartuz, Poznania, Gniezna i Warszawy. W uroczystości wzięli udział Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Piotr Mikiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych ds. badawczych i wdrożeń oraz Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider projektu ReferNet. Konkurs był zorganizowany w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych.

Wyróżnienie otrzymał film pt. Pracownik Pomocniczy Obsługi Hotelowej - wybieram mądrze, którego autorami są: Emilia Bereszyńska, Maciej Błasik, Tadeusz Czarnecki, Klaudia Dłużewicz, Monika Kordzińska, Kamil Markwat, Weronika Wiktor, Jakub Sierański, Krzysztof Welik - uczniowie kl. III Branżowej Szkoły Specjalnej I stopnia w Zespole Szkół Specjalnych nr 102 w Poznaniu. Kapituła konkursu uzasadniając wyróżnienie uznała, iż na szczególną uwagę zasługuje entuzjazm i zaangażowanie uczniów w przedstawianiu zalet swojego zawodu

III miejsce otrzymał film pt. Codzienność w szkole zawodowej, autorstwa uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie. Damian Tomaszewski, Daniel Gaszczyk, Bartosz Bugajak, Łukasz Chorbiński, Juliusz Sochacki zostali nagrodzeni za atrakcyjny sposób przedstawienia codzienności w szkole zawodowej.

Film pt.Potęga informacji autorstwa Jakuba Półgęska, Karola Łaszanowskiego i Cezarego Wasia, uczniów Technikum Elektronicznego nr 3 w Warszawie zdobył II miejsce. Ciekawe podejście do prezentacji zawodu, interesująca, przemyślana i dobrze ułożona historia - to główne zalety tego filmu.

Zwycięzcą konkursu został Marcin Szreder z Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach- autor filmu Moja zajawka. Oceniający podkreślili, że historia bohatera jest zaprezentowana dynamicznie i z dowcipem. Warsztat autora jest wyróżniający się - swobodnie i z polotem montuje obrazy.

Wiceminister MEN Marzena Machałek gratulując laureatom dodała, iż filmy, które przygotowali są najlepszą promocją kształcenia zawodowego. Z kolei zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych  Piotr Mikiewicz podkreślił, że szkoła zawodowa się zmienia i wszyscy obecni na gali są świadkami i twórcami tej zmiany.

W imieniu Kapituły Konkursu gratulujemy laureatom i wszystkim uczestnikom konkursu zapału, pomysłowości i entuzjazmu w przedstawianiu zalet kształcenia zawodowego. Życzymy wszytkim sukcesów i wytrwałości w realizacji planów i marzeń.

 

 

 

W odpowiedzi na konkurs kreatywny na film promujący kształcenie zawodowe ogłoszony przez sieć ReferNet Polska otrzymaliśmy 62 zgłoszenia. Oceny przesłanych filmów dokonała Kapituła konkursu w składzie:

Przewodniczący: dr Piotr Stankiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

Członkowie Kapituły:

dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Koordynator projektu ReferNet Polska

Anna Maliszewska, Kierownik projektu ReferNet Polska

Kamil Szwarbuła, Rzecznik prasowy Instytutu Badań Edukacyjnych

Marcin Broniszewski, Zespół projektowy ReferNet Polska

Sekretarz Kapituły Konkursu: Monika Parys, Zespół projektowy ReferNet Polska.

Po burzliwych, trwających kilka dni obradach wyłoniono laureatów konkursu. I tak w kolejności alfabetycznej są to:

 

Codzienność w szkole zawodowej, autorzy: Damian Tomaszewski, Daniel Gaszczyk, Bartosz Bugajak, Łukasz Chorbiński, Juliusz Sochacki, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie. Temat: Szkoła zawodowa - lubię to!


Moja zajawka, autor: Marcin Szreder, Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach. Temat: Szkoła zawodowa - lubię to!


Potęga informacji, autor: Jakub Półgęsek, Technikum Elektroniczne nr 3 w Warszawie. Temat: Mój zawód na globalnym rynku pracy

Kolejność miejsc poznamy podczas uroczystości wręczenia nagród, która odbędzie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej w dniu 28.11.2017


Przyznano również wyróżnienie za entuzjazm, pasję i zaangażowanie w prezentacji swojego zawodu, które otrzymał film pt. Pracownik Pomocniczy Obsługi Hotelowej - wybieram mądrze, uczniowie kl. III Branżowej Szkoły Specjalnej I stopnia w Zespole Szkół Specjalnych. Temat: Mój zawód na globalnym rynku pracy

 

Zwycięzcom gratulujemy serdecznie!

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i przygotowanie filmów.

 

 

 

Jesień obfituje w różnego rodzaju spotkania, konferencje i seminaria dotyczące edukacji zawodowej i szkoleń.
Ośrodek Rozwoju Edukacji organizuje cykl 12 seminariów branżowych podczas których przedstawiciele ministerstw, eksperci ORE, Instytutu Badań Edukacyjnych i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej rozmawiają z przedstawicielami poszczególnych branż na temat kierunku rozwoju danej branży i zawodów. Spotkania realizowane są w ramach projektu Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego, którego celem jest dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Działania te realizowane są przy współpracy z pracodawcami oraz innymi partnerami społecznymi.

W czasie trwania projektu przedstawiciele pracodawców, stowarzyszeń branżowych oraz organizacji pracodawców opracowują podstawy programowe kształcenia w zawodach, suplementy do dyplomów, ścieżki rozwoju zawodowego, a także inne dokumenty programowe.

Szczegóły na stronie

Czytaj więcej...