logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

Przedstawiamy dwie publikacje opisujące jedno z ważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kalifikacji – Polską Ramę Kwalifikacji (PRK). Jest ona wynikiem kilkuletnich prac eksperckich i szerokiej debaty społecznej. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji składa się z 8 poziomów, na których określono odpowiednie wymagania względem efektów uczenia się i opisano je w kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Publikacja „Polska Rama Kwalifikacji” prezentuje poszczególne charakterystyki poziomów – uniwersalne, typowe dla kształcenia ogólnego, dla 5 poziomu PRK, dla szkolnictwa wyższego, dla kształcenia i szkolenia zawodowego. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.
W opracowaniu „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika” przedstawiono podstawowe informacje na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Wyjaśniono rolę charakterystyk poziomów w procesie określania poziomu kwalifikacji. Podano konkretne wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów w PRK. W publikacji omówiono też specyfikę kolejnych poziomów Polskiej Ramy, uzupełnioną przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu. Poradnik jest skierowany do osób, które będą brały udział w określaniu poziomu kwalifikacji. Stanowi on również pomoc dla wszystkich opisujących efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji oraz zaangażowanych w tworzenie ram sektorowych.
Obie te publikacje dostępne są również w języku angielskim: „The Polish Qualifications Framework”  i „The Polish Qualifications Framework - user’s guide”.
Zapraszamy do lektury!

6 kwietnia w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”. Organizatorem spotkania było Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. W konferencji wzięli udział również przedstawiciele sieci ReferNet Polska.
Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Przedstawiono kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu. Pracodawcy twierdzili, że w procesie poszukiwania pracownika bardzo ważne są takie cechy kandydata jak: lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne. Ponadto istotne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na dane stanowisko w firmie. Uczniowie zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na praktyk podczas edukacji formalnej. Uznali również, że elementem ułatwiającym poszukiwania pracy jest wczesny kontakt z rynkiem pracy i doradztwo indywidualne, również przez internet. Przedstawiciele instytucji rynku pracy (w tym szkoły) uznali, iż promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studium przypadku lub doradztwo przez internet usprawni proces poszukiwania pracy i pracowników. Za niezwykle istotną kwestię uznano także podniesienie prestiżu kształcenia zawodowego, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.
Więcej informacjo o badaniu znajduje się na stronie Obserwatorium i w raporcie z badania pt. „Dwa światy. Metody poszukiwania pracy a metody poszukiwania zatrudnienia. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej” 

Seria raportów zawiera informacje na temat systemów edukacji zawodowej i szkoleń w państwach członkowskich UE, Islandii i Norwegii. Publikacja umożliwia zapoznanie się z rolą kształcenia zawodowego w systemach edukacji poszczególnych krajów.
Marcowy raport prezentuje system edukacji zawodowej i szkoleń w Polsce. Przedstawiono wpływ czynników zewnętrznych, takich jak zmiany demograficzne, gospodarkę i rynek pracy, na kształcenie zawodowe w Polsce. Zaprezentowano zagadnienie edukacji i szkoleń zawodowych w perspektywie uczenia się przez całe życie. Opisano założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wprowadzonego w Polsce na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. Poruszono również zagadnienie promocji kształcenia zawodowego w Polsce. 

Więcej informacji

25 marca 1957 r. sześć założycielskich państw członkowskich (Belgia, Niemcy, Francja, Włochy, Luksemburg i Holandia) podpisało dokument, który stał się fundamentem dzisiejszej Unii Europejskiej. Kraje założycielskie zobowiązały się w nim do dostosowania swoich polityk gospodarczych do wspólnego europejskiego rynku. Traktaty rzymskie ustanowiły Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG), której celem było wspieranie harmonijnego rozwoju gospodarczego, stały i zrównoważony wzrost, zwiększenie stabilności i podwyższenie poziomu życia obywateli. Artykuły 118 i 128 określiły zadania Komisji Europejskiej w zakresie promowania współpracy państw członkowskich w rozwoju edukacji zawodowej i szkoleń. Powołany na mocy Traktatów Komitet Ekonomiczno-Społeczny zaproponował utworzenie Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego (Cedefop).
W ramach obchodów rocznicowych przewidziano wiele imprez okolicznościowych. 

Szczegóły na stronie

NETINVET to europejska sieć zajmująca się nawiązywaniem kontaktów i współpracą między instytucjami kształcącymi w zawodach a przedsiębiorstwami. Obecnie NETINVET skupia 72 instytucje w 8 krajach członkowskich UE. Celem stowarzyszenia jest promowanie uczenia się w miejscu pracy i mobilności praktykantów. Sieć działa w sektorze sprzedaży hurtowej, transportu i logistyki.
Przedstawiciele sieci NETINVET za pośrednictwem Instytutu Badań Edukacyjnych rozpoczęli nawiązywanie kontaktów z polskimi placówkami zajmującymi się edukacją zawodową. W listopadzie 2016 odbyło się pierwsze spotkanie podczas którego zaprezentowano działalność sieci i korzyści jakie niesie członkostwo w NETINVET. Drugie spotkanie zorganizowane w lutym służyło przekazaniu informacji przedstawicielom polskich szkół zawodowych o procedurze nawiązania współpracy w ramach sieci. W spotkaniu uczestniczyli obok reprezentantów NETINVET również przedstawiciele szkół zawodowych z całej Polski, pracownicy Ośrodka Rozwoju Edukacji i Instytutu Badań Edukacyjnych. Dyskutowano na temat finansowych i organizacyjnych aspektów członkostwa oraz korzyściach i obowiązkach każdego z członków NETINVET. Uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali, iż aby osiągnąć najlepsze rezultaty współpraca musi opierać się na wzajemnym zaufaniu partnerów, zrozumieniu celów projektu mobilności i osiągnięciu przez praktykanta wymaganych efektów uczenia się. Przedstawiciele NETINVET zaprezentowali narzędzia internetowe służące poszukiwaniu partnerów nawiązywaniu kontaktów w Europie.
W dniach 30-31 marca 2017 r. w Poznaniu odbędzie się forum projektu NETINVET podczas którego zaplanowano dyskusję na temat projektów mobilności. Spotkanie będzie również okazją do nawiązania współpracy w ramach sieci NETINVET.
Więcej informacji o projekcie NETINVET

W dniach 23 i 24 lutego w siedzibie Cedefop w Salonikach zorganizowano warsztat na którym przedstawione zostały wyniki badania opinii na temat edukacji zawodowej i szkoleń.  Eksperci z całej Europy, w tym również przedstawiciele sieci ReferNet, dyskutowali i analizowali zaprezentowane wyniki.

Badanie zostało przeprowadzone w 2016 r. przez Cedefop na próbie 35 000 obywateli państw członkowskich UE w wieku ponad 15 lat. Większość Europejczyków (71%) zna system edukacji zawodowej i szkoleń, dwóch na trzech (68%) posiada pozytywną opinię o nim, a prawie dziewięciu na dziesięciu (87%) absolwentów tego systemu jest zadowolonych z umiejętności związanych z pracą nabytych podczas procesu kształcenia. Możliwość znalezienia pracy jest najważniejszym powodem dla którego Europejczycy wybierają tę ścieżkę edukacji.

Więcej informacji 

Dołącz do dyskusji: #VETopinionsurvey

24 lutego 2017 r. w siedzibie EU Info Center w Skopje odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedonskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badań Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.

Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.

Rezultaty projektu zostały omówione przez Agnieszkę Chłoń-Domińczak, lidera projektu ze strony IBE, oraz Danę Biskoską, liderkę strony macedońskiej. Rolę Centrum ds. Kształcenia Zawodowego w edukacji policealnej przedstawiła Lepa Trpcevska, lider departamentu rozwoju standardów zawodowych i programów nauczania.

Interesariusze byli szczególnie zaangażowani w dyskusję na temat współpracy między rynkiem pracy a edukacją policealną, której zacieśnienie może przyczynić się do wypełnienia luki pomiędzy oczekiwaniami pracodawców i umiejętnościami pracowników. Dobre praktyki w zakresie wdrażania i rozwijania edukacji policealnej w Macedonii przedstawili Dragan Jankov, dyrektor szkoły SOU Nikola Karev and Sonja Ristovska, dyrektor szkoły ASUC Boro Petrusevski.

Projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) rozpoczął się 24 sierpnia 2016 r. Budżet projektu wynosi 250.000 EUR i jest finansowany ze środków Unii Europejskiej IPA OPHRD Program 2007-2013.

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na seminarium na temat sektorowych ram kwalifikacji: przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych, pracodawców i pracowników zainteresowanych budowaniem swoich ram. Podczas spotkania zostaną omówione te aspekty ZSK, które bezpośrednio dotyczą potrzeb poszczególnych branż.

Uczestnicy seminariów dowiedzą się m.in.: czym jest Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK), czym są sektorowe ramy kwalifikacji i w jaki sposób mogą być użyteczne dla branż, jak można uporządkować kwalifikacje branży, czym są charakterystyki poziomów sektorowych ram kwalifikacji i jak je formułować, jak opisywać kwalifikacje oraz jak można wykorzystać SRK w przedsiębiorstwie.

Najbliższe seminarium odbędzie się w Reszowie w dniach 23-24.02.2017 r.

Czytaj więcej

Siódmy artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop, analizuje uwarunkowania zbyt niskich kompetencji (underskilling) pracowników w Unii Europejskiej.

Analiza danych z badania ESJ wykazała, że osoby z wyższym wykształceniem  rzadziej deklarują niższy poziom umiejętności niż ten wymagany w miejscu pracy. Jednak w tej grupie osób występują różnice związane z dziedziną wykształcenia, np.  absolwenci kierunków matematycznych rzadziej wskazują na brak odpowiednich umiejętności niż absolwenci kierunków medycznych. 

Badanie pokazało również, że kobiety, młodzi pracownicy (24-39 lat) oraz pracownicy w sektorach zatrudniających osoby o niskich kwalifikacjach często deklarują, że poziom ich umiejętności jest niższy niż ten wymagany przez pracodawcę.

Więcej na stronie Cedefop

Od 1 lipca 2016 roku w ORE realizowany jest projekt "Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń". Uczestnicy projektu będą zajmować się m.in. takimi zagadnieniami jak cechy szkoły ćwiczeń, kompetencje pracujących tam nauczycieli, korzyści dla środowiska edukacyjnego. W efekcie projektu opracowany zostanie model szkoły ćwiczeń, standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami, uczelniami, zaś w 11 szkołach ćwiczeń przeprowadzony zostanie pilotaż. Ich kadra zostanie wyszkolona, podobnie jak trenerzy wspierający działania nauczycieli i dyrektorów. Powstaną materiały szkoleniowe, w tym materiały multimedialne oraz programy kursów e-learningowych. Projekt trwać będzie do czerwca 2018 roku.

Czytaj więcej