logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na seminarium na temat sektorowych ram kwalifikacji: przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych, pracodawców i pracowników zainteresowanych budowaniem swoich ram. Podczas spotkania zostaną omówione te aspekty ZSK, które bezpośrednio dotyczą potrzeb poszczególnych branż.

Uczestnicy seminariów dowiedzą się m.in.: czym jest Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK), czym są sektorowe ramy kwalifikacji i w jaki sposób mogą być użyteczne dla branż, jak można uporządkować kwalifikacje branży, czym są charakterystyki poziomów sektorowych ram kwalifikacji i jak je formułować, jak opisywać kwalifikacje oraz jak można wykorzystać SRK w przedsiębiorstwie.

Najbliższe seminarium odbędzie się w Reszowie w dniach 23-24.02.2017 r.

Czytaj więcej

Siódmy artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop, analizuje uwarunkowania zbyt niskich kompetencji (underskilling) pracowników w Unii Europejskiej.

Analiza danych z badania ESJ wykazała, że osoby z wyższym wykształceniem  rzadziej deklarują niższy poziom umiejętności niż ten wymagany w miejscu pracy. Jednak w tej grupie osób występują różnice związane z dziedziną wykształcenia, np.  absolwenci kierunków matematycznych rzadziej wskazują na brak odpowiednich umiejętności niż absolwenci kierunków medycznych. 

Badanie pokazało również, że kobiety, młodzi pracownicy (24-39 lat) oraz pracownicy w sektorach zatrudniających osoby o niskich kwalifikacjach często deklarują, że poziom ich umiejętności jest niższy niż ten wymagany przez pracodawcę.

Więcej na stronie Cedefop

Od 1 lipca 2016 roku w ORE realizowany jest projekt "Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń". Uczestnicy projektu będą zajmować się m.in. takimi zagadnieniami jak cechy szkoły ćwiczeń, kompetencje pracujących tam nauczycieli, korzyści dla środowiska edukacyjnego. W efekcie projektu opracowany zostanie model szkoły ćwiczeń, standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami, uczelniami, zaś w 11 szkołach ćwiczeń przeprowadzony zostanie pilotaż. Ich kadra zostanie wyszkolona, podobnie jak trenerzy wspierający działania nauczycieli i dyrektorów. Powstaną materiały szkoleniowe, w tym materiały multimedialne oraz programy kursów e-learningowych. Projekt trwać będzie do czerwca 2018 roku.

Czytaj więcej

Na portalu znajdą się  informacje i materiały edukacyjne poświęcone nauce programowania, a sam portal ma umożliwić dzielenie się doświadczeniami oraz materiałami opartymi na wolnej i darmowej licencji. Przy tej okazji MEN zaprosił dyrektorów i nauczycieli szkół publicznych do udziału w pilotażowym wdrożeniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach.

Czytaj więcej

Cedefop obublikował notę informacyjną o doskonaleniu nauczycieli i instruktorów szkolenia zawodowego w państwach Europy. Autorzy zarysowują istniejące obecnie systemy kształcenia i podkreślają, że w nadchodzących latach od grupy tej wymagać się będzie wsparcia w zakresie opracowywania szybkich i elastycznych odpowiedzi na pojawiające się potrzeby, powiązane zarówno z integracją uchodźców i migrantów na rynku pracy, jak i z potrzebą kształtowania podstawowych umiejętności cyfrowych i w zakresie przedsiębiorczości.


Czytaj więcej...

 

W kwartalniku "Edukacja" można przeczytać artykuł "Praktyczna nauka zawodu pracowników młodocianych z perspektywy pracodawców". Autorzy - Elżbieta Drogosz-Zabłocka i Jędrzej Stasiowski - w oparciu o wywiady z pracodawcami analizują w nim uwarunkowania decyzji o przyjmowaniu pracowników młodocianych na praktyczną naukę zawodu w przedsiębiorstwiei.

Czytaj więcej...

Minister Edukacji Narodowej ogłosiła kierunki zmian dotyczących kształcenia w szkolnictwie zawodowym. Szefowa MEN zapowiedziała m.in.: stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia, włączanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołanie II stopniowej szkoły branżowej oraz utworzenie Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej.  Więcej

Cedefop we współpracy z partnerami sieci ReferNet opracowuje nowe narzędzie umożliwiające porównywanie rozwiązań dotyczących mobilności uczniów szkół zawodowych w krajach członkowskich UE, Norwegii oraz Islandii. Wyniki tych prac, w postaci prototypu narzędzia, zostały zaprezentowane przez Cedefop 3 czerwca br. Pełna wersja narzędzia zostanie przedstawiona oficjalnie podczas tygodnia edukacji zawodowej i szkoleń w grudniu tego roku.

To nowe narzędzie skierowane jest przede wszystkim do decydentów oraz partnerów społecznych i pozwoli na szeroką ocenę struktur, polityk i wyników związanych z mobilnością uczniów. Porównanie sytuacji we wszystkich państwach członkowskich UE możliwe będzie za pomocą map, wykresów i tabel.

Więcej na stronie Cedefop

W maju bieżącego roku odbyły się dwa spotkania w ramach Forów Partnerskich  ReferNet zorganizowane przez ISFOL z Włoch oraz Eoppep z Grecji.  Tegoroczne spotkania dotyczyły kwestionariusza raportowania zmian w politykach, serii Spotlight on VET oraz raportów krajowych VET in Europe. Ważnymi tematami były również pisanie dla międzynarodowych odbiorców, używanie wspólnej terminologii oraz peer review raportów krajowych. W tym roku poprowadzono także warsztaty związane z badaniem mobilności w edukacji zawodowej.

Corocznie partnerzy ReferNet spotykają się w ramach Forów Partnerskich organizowanych przez członków sieci i Cedefop. Spotkania te są okazją do wymiany poglądów i doświadczeń z zakresu edukacji zawodowej i szkoleń oraz wspólnej pracy nad rocznym planem działań ReferNet.

Więcej na stronie Cedefop.