24 lutego 2017 r. w siedzibie EU Info Center w Skopje odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badań Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.

Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.

Rezultaty projektu zostały omówione przez Agnieszkę Chłoń-Domińczak, lidera projektu ze strony IBE, oraz Danę Biskoską, liderkę strony macedońskiej. Rolę Centrum ds. Kształcenia Zawodowego w edukacji policealnej przedstawiła Lepa Trpcevska, lider departamentu rozwoju standardów zawodowych i programów nauczania.

Interesariusze byli szczególnie zaangażowani w dyskusję na temat współpracy między rynkiem pracy a edukacją policealną, której zacieśnienie może przyczynić się do wypełnienia luki pomiędzy oczekiwaniami pracodawców i umiejętnościami pracowników. Dobre praktyki w zakresie wdrażania i rozwijania edukacji policealnej w Macedonii przedstawili Dragan Jankov, dyrektor szkoły SOU Nikola Karev and Sonja Ristovska, dyrektor szkoły ASUC Boro Petrusevski.

Projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) rozpoczął się 24 sierpnia 2016 r. Budżet projektu wynosi 250 000 euro i jest finansowany ze środków Unii Europejskiej IPA OPHRD Program 2007-2013.

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na seminarium poświęcone tematyce sektorowych ram kwalifikacji. Zaproszenie skierowane jest do przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji branżowych, pracodawców i pracowników zainteresowanych budowaniem swoich ram. Podczas spotkania zostaną omówione te aspekty ZSK, które bezpośrednio dotyczą potrzeb poszczególnych branż.

Uczestnicy seminariów dowiedzą się m.in. czym jest Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK), czym są sektorowe ramy kwalifikacji i w jaki sposób mogą być użyteczne dla poszczególnych branż, jak można uporządkować kwalifikacje branży, czym są charakterystyki poziomów sektorowych ram kwalifikacji i jak je formułować, jak opisywać kwalifikacje oraz jak można wykorzystać SRK w przedsiębiorstwie.

Najbliższe seminarium odbędzie się w Rzeszowie w dniach 23-24.02.2017 r.

Czytaj więcej

Siódmy artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop, analizuje uwarunkowania zbyt niskich kompetencji (underskilling) pracowników w Unii Europejskiej.

Analiza danych z badania ESJ wykazała, że osoby z wyższym wykształceniem rzadziej deklarują niższy poziom umiejętności niż ten wymagany w miejscu pracy. Jednak w tej grupie osób występują różnice związane z dziedziną wykształcenia, np. absolwenci kierunków matematycznych rzadziej wskazują na brak odpowiednich umiejętności niż absolwenci kierunków medycznych. 

Badanie pokazało również, że kobiety, młodzi pracownicy (24-39 lat) oraz pracownicy w sektorach zatrudniających osoby o niskich kwalifikacjach często deklarują, że poziom ich umiejętności jest niższy niż ten wymagany przez pracodawcę.

Więcej na stronie Cedefop

Od 1 lipca 2016 roku w ORE realizowany jest projekt "Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń". Uczestnicy projektu będą zajmować się m.in. takimi zagadnieniami jak cechy szkoły ćwiczeń, kompetencje pracujących tam nauczycieli, korzyści dla środowiska edukacyjnego. W efekcie projektu opracowany zostanie model szkoły ćwiczeń, standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami, uczelniami, zaś w 11 szkołach ćwiczeń przeprowadzony zostanie pilotaż. Ich kadra zostanie wyszkolona, podobnie jak trenerzy wspierający działania nauczycieli i dyrektorów. Powstaną materiały szkoleniowe, w tym materiały multimedialne oraz programy kursów e-learningowych. Projekt trwać będzie do czerwca 2018 roku.

Czytaj więcej

Na portalu znajdą się  informacje i materiały edukacyjne poświęcone nauce programowania, a sam portal ma umożliwić dzielenie się doświadczeniami oraz materiałami opartymi na wolnej i darmowej licencji. Przy tej okazji MEN zaprosił dyrektorów i nauczycieli szkół publicznych do udziału w pilotażowym wdrożeniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach.

Czytaj więcej

Cedefop obublikował notę informacyjną o doskonaleniu nauczycieli i instruktorów szkolenia zawodowego w państwach Europy. Autorzy przybliżają istniejące obecnie systemy kształcenia i podkreślają, że w nadchodzących latach od grupy tej wymagać się będzie wsparcia w zakresie opracowywania szybkich i elastycznych odpowiedzi na pojawiające się potrzeby, powiązane zarówno z integracją uchodźców i migrantów na rynku pracy, jak i z potrzebą kształtowania podstawowych umiejętności cyfrowych oraz w zakresie przedsiębiorczości.

Czytaj więcej...

 

W wydawanym przez IBE kwartalniku "Edukacja" opublikowany został artykuł "Praktyczna nauka zawodu pracowników młodocianych z perspektywy pracodawców". Autorzy - Elżbieta Drogosz-Zabłocka i Jędrzej Stasiowski - w oparciu o wywiady z pracodawcami analizują w nim uwarunkowania decyzji o przyjmowaniu pracowników młodocianych na praktyczną naukę zawodu w przedsiębiorstwiei.

Czytaj więcej...

Minister Edukacji Narodowej ogłosiła kierunki zmian dotyczących kształcenia w szkolnictwie zawodowym. Szefowa MEN zapowiedziała m.in.: stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia, włączanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołanie II stopniowej szkoły branżowej oraz utworzenie Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej.  Więcej

Cedefop we współpracy z partnerami sieci ReferNet opracowuje nowe narzędzie umożliwiające porównywanie rozwiązań dotyczących mobilności uczniów szkół zawodowych w krajach członkowskich UE, Norwegii oraz Islandii. Wyniki tych prac, w postaci prototypu narzędzia, zostały zaprezentowane przez Cedefop 3 czerwca br. Pełna wersja narzędzia zostanie przedstawiona oficjalnie podczas tygodnia edukacji zawodowej i szkoleń w grudniu tego roku.

To nowe narzędzie skierowane jest przede wszystkim do decydentów oraz partnerów społecznych i pozwoli na szeroką ocenę struktur, polityk i wyników związanych z mobilnością uczniów. Porównanie sytuacji we wszystkich państwach członkowskich UE możliwe będzie za pomocą map, wykresów i tabel.

Więcej na stronie Cedefop