logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

ternerzySEM

W grudniu 2015 roku ukazał się raport Cedefop podsumowujący badanie dotyczące roli instruktorów (in-company trainers) w małych i średnich przedsiębiorstwach. Odpowiada on na podstawowe pytania dot. tego zagadnienia: kto szkoli w średnich i małych przedsiębiorstwach, jakie są kwalifikacje instruktorów, jakie są ich główne zadania, jak rozwijają oni swoje kompetencje, jak wspierają ich pracodawcy oraz czy istnieją publiczne programy wsparcia dla nich?

Badanie objęło 254 przedsiębiorstwa w ośmiu krajach (Belgia-Flandria, Bułgaria, Dania, Niemcy, Hiszpania, Litwa, Polska i Portugalia) i czterech sektorach (motoryzacja, budownictwo, IT, hotelarstwo i restauracje). Na pytania ankieterów odpowiadali zarówno sami instruktorzy jak i właściciele firm.

Więcej na stronie Cedefop.

Najnowszy numer kwartalnika Edukacja poświęcony jest między innymi edukacji zawodowej.  Wśród artykułów o tej tematyce znajdziemy tekst Igi Magdy analizujący podnoszenie kwalifikacji przez osoby  z wykształceniem zasadniczym zawodowym na bazie badania Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych (z lat 2013 i 2014) przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Czytaj więcej...

Czwarty artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop,  analizuje uwarunkowania rozwoju umiejętności pracowników.

Analiza danych z badania ESJ wykazała  pozytywny związek między liczbą przepracowanych lat a rozwojem umiejętności,  co potwierdza intuicyjną tezę, że budowanie umiejętności wymaga czasu. Ciekawszy wydaje się jednak wniosek, że okres, w czasie którego pracownicy są zdolni do rozwoju kompetencji w danym miejscu pracy jest długi – po 15-20 latach u tego samego pracodawcy, pracownicy nadal rozwijają swoje umiejętności.

Badanie wykazało też istotny wpływ zasobów organizacyjnych pracodawcy na rozwój umiejętności pracowników – poziom umiejętności osób, które miały różnorodne możliwości rozwoju w miejscu pracy, był wyższy niż osób, które miały mniej zróżnicowaną ofertę rozwoju.

Więcej na stronie Cedefop

Cedefop opublikował raport o zarządczych i finansowych aspektach staży w Hiszpanii, Włoszech, Litwie, Portugalii i Szwecji. Raport ten prezentuje modelowe uwarunkowania normatywne dotyczące sposobu zarządzania i finansowania  staży, zapewniające efektywność również pod względem jakości. Ten wzorzec posłużył do oceny sytuacji w danym państwie i sformułowania rekomendacji dotyczących dalszego rozwoju systemu staży.

Więcej na stronie Cedefop

W styczniu br. 30 partnerów sieci ReferNet ze wszystkich państw Unii Europejskiej oraz Islandii i Norwegii zainaugurowało nowy, czteroletni (2016-2019) okres współpracy z Cedefop. 

Spotkanie poświęcone było nie tylko działaniom sieci w 2016 roku, ale również prezentowało wyniki badania  „European skills and jobs survey” oraz założenia projektu „Initial VET mobility scoreboard”.

W ramach obecnego okresu współpracy, w sieci ReferNet działa osiem nowych instytucji członkowskich z następujących krajów: Bułgaria, Estonia, Hiszpania, Grecja, Islandia, Norwegia, Węgry i Polska.

Więcej informacji na stronie Cedefop

Cedefop, agenda Unii Europejskiej wspierająca kształcenie i szkolenie zawodowe, wybrała Instytut Badań Edukacyjnych na polskiego partnera sieci ReferNet na lata 2016-2019. Celem sieci ReferNet jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w poszczególnych państwach członkowskich UE , Islandii i Norwegii. 

W ramach obecnego okresu współpracy, w sieci ReferNet działa osiem nowych instytucji członkowskich z następujących krajów: Bułgaria, Estonia, Hiszpania, Grecja, Islandia, Norwegia, Węgry i Polska.

Więcej informacji na stronie Cedefop