logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

Minister Edukacji Narodowej ogłosiła kierunki zmian dotyczących kształcenia w szkolnictwie zawodowym. Szefowa MEN zapowiedziała m.in.: stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia, włączanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołanie II stopniowej szkoły branżowej oraz utworzenie Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej.  Więcej

Cedefop we współpracy z partnerami sieci ReferNet opracowuje nowe narzędzie umożliwiające porównywanie rozwiązań dotyczących mobilności uczniów szkół zawodowych w krajach członkowskich UE, Norwegii oraz Islandii. Wyniki tych prac, w postaci prototypu narzędzia, zostały zaprezentowane przez Cedefop 3 czerwca br. Pełna wersja narzędzia zostanie przedstawiona oficjalnie podczas tygodnia edukacji zawodowej i szkoleń w grudniu tego roku.

To nowe narzędzie skierowane jest przede wszystkim do decydentów oraz partnerów społecznych i pozwoli na szeroką ocenę struktur, polityk i wyników związanych z mobilnością uczniów. Porównanie sytuacji we wszystkich państwach członkowskich UE możliwe będzie za pomocą map, wykresów i tabel.

Więcej na stronie Cedefop

W maju bieżącego roku odbyły się dwa spotkania w ramach Forów Partnerskich  ReferNet zorganizowane przez ISFOL z Włoch oraz Eoppep z Grecji.  Tegoroczne spotkania dotyczyły kwestionariusza raportowania zmian w politykach, serii Spotlight on VET oraz raportów krajowych VET in Europe. Ważnymi tematami były również pisanie dla międzynarodowych odbiorców, używanie wspólnej terminologii oraz peer review raportów krajowych. W tym roku poprowadzono także warsztaty związane z badaniem mobilności w edukacji zawodowej.

Corocznie partnerzy ReferNet spotykają się w ramach Forów Partnerskich organizowanych przez członków sieci i Cedefop. Spotkania te są okazją do wymiany poglądów i doświadczeń z zakresu edukacji zawodowej i szkoleń oraz wspólnej pracy nad rocznym planem działań ReferNet.

Więcej na stronie Cedefop.

W dniach 14-15 kwietnia 2016 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się spotkanie sieci EQAVET (European Quality Assurance in Vocational Education and Training). Było to kolejne spotkanie z cyklu Peer Learning Activity. Tym razem uczestnicy zajęli się przede wszystkim dwoma tematami:

  1. Zapewnianiem jakości procesu definiowania i opisywania kwalifikacji w języku efektów uczenia się;
  2. Zapewnieniem jakości procesu nadawania kwalifikacji (walidowania i certyfikowania) opartych na efektach uczenia się.
Czytaj więcej...

ternerzySEM

W grudniu 2015 roku ukazał się raport Cedefop podsumowujący badanie dotyczące roli instruktorów (in-company trainers) w małych i średnich przedsiębiorstwach. Odpowiada on na podstawowe pytania dot. tego zagadnienia: kto szkoli w średnich i małych przedsiębiorstwach, jakie są kwalifikacje instruktorów, jakie są ich główne zadania, jak rozwijają oni swoje kompetencje, jak wspierają ich pracodawcy oraz czy istnieją publiczne programy wsparcia dla nich?

Badanie objęło 254 przedsiębiorstwa w ośmiu krajach (Belgia-Flandria, Bułgaria, Dania, Niemcy, Hiszpania, Litwa, Polska i Portugalia) i czterech sektorach (motoryzacja, budownictwo, IT, hotelarstwo i restauracje). Na pytania ankieterów odpowiadali zarówno sami instruktorzy jak i właściciele firm.

Więcej na stronie Cedefop.

Najnowszy numer kwartalnika Edukacja poświęcony jest między innymi edukacji zawodowej.  Wśród artykułów o tej tematyce znajdziemy tekst Igi Magdy analizujący podnoszenie kwalifikacji przez osoby  z wykształceniem zasadniczym zawodowym na bazie badania Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych (z lat 2013 i 2014) przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Czytaj więcej...

Czwarty artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop,  analizuje uwarunkowania rozwoju umiejętności pracowników.

Analiza danych z badania ESJ wykazała  pozytywny związek między liczbą przepracowanych lat a rozwojem umiejętności,  co potwierdza intuicyjną tezę, że budowanie umiejętności wymaga czasu. Ciekawszy wydaje się jednak wniosek, że okres, w czasie którego pracownicy są zdolni do rozwoju kompetencji w danym miejscu pracy jest długi – po 15-20 latach u tego samego pracodawcy, pracownicy nadal rozwijają swoje umiejętności.

Badanie wykazało też istotny wpływ zasobów organizacyjnych pracodawcy na rozwój umiejętności pracowników – poziom umiejętności osób, które miały różnorodne możliwości rozwoju w miejscu pracy, był wyższy niż osób, które miały mniej zróżnicowaną ofertę rozwoju.

Więcej na stronie Cedefop

Cedefop opublikował raport o zarządczych i finansowych aspektach staży w Hiszpanii, Włoszech, Litwie, Portugalii i Szwecji. Raport ten prezentuje modelowe uwarunkowania normatywne dotyczące sposobu zarządzania i finansowania  staży, zapewniające efektywność również pod względem jakości. Ten wzorzec posłużył do oceny sytuacji w danym państwie i sformułowania rekomendacji dotyczących dalszego rozwoju systemu staży.

Więcej na stronie Cedefop

W styczniu br. 30 partnerów sieci ReferNet ze wszystkich państw Unii Europejskiej oraz Islandii i Norwegii zainaugurowało nowy, czteroletni (2016-2019) okres współpracy z Cedefop. 

Spotkanie poświęcone było nie tylko działaniom sieci w 2016 roku, ale również prezentowało wyniki badania  „European skills and jobs survey” oraz założenia projektu „Initial VET mobility scoreboard”.

W ramach obecnego okresu współpracy, w sieci ReferNet działa osiem nowych instytucji członkowskich z następujących krajów: Bułgaria, Estonia, Hiszpania, Grecja, Islandia, Norwegia, Węgry i Polska.

Więcej informacji na stronie Cedefop