logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

Od 1 lipca 2016 roku w ORE realizowany jest projekt "Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń". Uczestnicy projektu będą zajmować się m.in. takimi zagadnieniami jak cechy szkoły ćwiczeń, kompetencje pracujących tam nauczycieli, korzyści dla środowiska edukacyjnego. W efekcie projektu opracowany zostanie model szkoły ćwiczeń, standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami, uczelniami, zaś w 11 szkołach ćwiczeń przeprowadzony zostanie pilotaż. Ich kadra zostanie wyszkolona, podobnie jak trenerzy wspierający działania nauczycieli i dyrektorów. Powstaną materiały szkoleniowe, w tym materiały multimedialne oraz programy kursów e-learningowych. Projekt trwać będzie do czerwca 2018 roku.

Czytaj więcej

Na portalu znajdą się  informacje i materiały edukacyjne poświęcone nauce programowania, a sam portal ma umożliwić dzielenie się doświadczeniami oraz materiałami opartymi na wolnej i darmowej licencji. Przy tej okazji MEN zaprosił dyrektorów i nauczycieli szkół publicznych do udziału w pilotażowym wdrożeniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach.

Czytaj więcej

Cedefop obublikował notę informacyjną o doskonaleniu nauczycieli i instruktorów szkolenia zawodowego w państwach Europy. Autorzy zarysowują istniejące obecnie systemy kształcenia i podkreślają, że w nadchodzących latach od grupy tej wymagać się będzie wsparcia w zakresie opracowywania szybkich i elastycznych odpowiedzi na pojawiające się potrzeby, powiązane zarówno z integracją uchodźców i migrantów na rynku pracy, jak i z potrzebą kształtowania podstawowych umiejętności cyfrowych i w zakresie przedsiębiorczości.


Czytaj więcej...

 

W kwartalniku "Edukacja" można przeczytać artykuł "Praktyczna nauka zawodu pracowników młodocianych z perspektywy pracodawców". Autorzy - Elżbieta Drogosz-Zabłocka i Jędrzej Stasiowski - w oparciu o wywiady z pracodawcami analizują w nim uwarunkowania decyzji o przyjmowaniu pracowników młodocianych na praktyczną naukę zawodu w przedsiębiorstwiei.

Czytaj więcej...

Minister Edukacji Narodowej ogłosiła kierunki zmian dotyczących kształcenia w szkolnictwie zawodowym. Szefowa MEN zapowiedziała m.in.: stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia, włączanie pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania, powołanie II stopniowej szkoły branżowej oraz utworzenie Korpusu Fachowców i specjalnego Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej.  Więcej

Cedefop we współpracy z partnerami sieci ReferNet opracowuje nowe narzędzie umożliwiające porównywanie rozwiązań dotyczących mobilności uczniów szkół zawodowych w krajach członkowskich UE, Norwegii oraz Islandii. Wyniki tych prac, w postaci prototypu narzędzia, zostały zaprezentowane przez Cedefop 3 czerwca br. Pełna wersja narzędzia zostanie przedstawiona oficjalnie podczas tygodnia edukacji zawodowej i szkoleń w grudniu tego roku.

To nowe narzędzie skierowane jest przede wszystkim do decydentów oraz partnerów społecznych i pozwoli na szeroką ocenę struktur, polityk i wyników związanych z mobilnością uczniów. Porównanie sytuacji we wszystkich państwach członkowskich UE możliwe będzie za pomocą map, wykresów i tabel.

Więcej na stronie Cedefop

W maju bieżącego roku odbyły się dwa spotkania w ramach Forów Partnerskich  ReferNet zorganizowane przez ISFOL z Włoch oraz Eoppep z Grecji.  Tegoroczne spotkania dotyczyły kwestionariusza raportowania zmian w politykach, serii Spotlight on VET oraz raportów krajowych VET in Europe. Ważnymi tematami były również pisanie dla międzynarodowych odbiorców, używanie wspólnej terminologii oraz peer review raportów krajowych. W tym roku poprowadzono także warsztaty związane z badaniem mobilności w edukacji zawodowej.

Corocznie partnerzy ReferNet spotykają się w ramach Forów Partnerskich organizowanych przez członków sieci i Cedefop. Spotkania te są okazją do wymiany poglądów i doświadczeń z zakresu edukacji zawodowej i szkoleń oraz wspólnej pracy nad rocznym planem działań ReferNet.

Więcej na stronie Cedefop.

W dniach 14-15 kwietnia 2016 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się spotkanie sieci EQAVET (European Quality Assurance in Vocational Education and Training). Było to kolejne spotkanie z cyklu Peer Learning Activity. Tym razem uczestnicy zajęli się przede wszystkim dwoma tematami:

  1. Zapewnianiem jakości procesu definiowania i opisywania kwalifikacji w języku efektów uczenia się;
  2. Zapewnieniem jakości procesu nadawania kwalifikacji (walidowania i certyfikowania) opartych na efektach uczenia się.
Czytaj więcej...

ternerzySEM

W grudniu 2015 roku ukazał się raport Cedefop podsumowujący badanie dotyczące roli instruktorów (in-company trainers) w małych i średnich przedsiębiorstwach. Odpowiada on na podstawowe pytania dot. tego zagadnienia: kto szkoli w średnich i małych przedsiębiorstwach, jakie są kwalifikacje instruktorów, jakie są ich główne zadania, jak rozwijają oni swoje kompetencje, jak wspierają ich pracodawcy oraz czy istnieją publiczne programy wsparcia dla nich?

Badanie objęło 254 przedsiębiorstwa w ośmiu krajach (Belgia-Flandria, Bułgaria, Dania, Niemcy, Hiszpania, Litwa, Polska i Portugalia) i czterech sektorach (motoryzacja, budownictwo, IT, hotelarstwo i restauracje). Na pytania ankieterów odpowiadali zarówno sami instruktorzy jak i właściciele firm.

Więcej na stronie Cedefop.