logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

CEDEFOP opublikował raport "Guidance and outreach for inactive and unemployed - Poland" przygotowany w ramach projektu ReferNet.

Raport dotyczy działań na rzecz osób nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych, w szczególności osób młodych, które nie szkolą, nie uczą się i nie pracują (NEET), a także dorosłych długotrwale bezrobotnych (LTU). Raport w sposób pogłębiony opisuje dwa przykłady praktyk w tym obszarze: działalność Ochotniczych Hufów Pracy i spółdzielni socjalnych.

Raport:

http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/guidance-and-outreach-inactive-and-unemployed-poland

Zapraszamy do lektury!

Jest to trzecia publikacja przygotowana w ramach projektu Zmieniająca się rola i znaczenie VET (2016-2018). Raport prezentuje zmiany w europejskich systemach kształcenia i szkolenia zawodowego w ostatnich dwóch dekadach, w kontekście zachodzących przemian społeczno-ekonomicznych.

Jednocześnie opublikowane zostały studia przypadku dotyczące przemian w systemach VET w 10 krajach, w tym w Polsce.

Raport wraz ze wszystkimi studiami przypadku:

http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/5567

Studium przypadku - Polska:

http://www.cedefop.europa.eu/files/poland_cedefop_changing_nature_of_vet_-_case_study.pdf

Celem konkursu jest szczególne wyróżnienie i promocja najlepszych praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w Europie. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni w trakcie ceremonii organizowanej w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych 2018 w Wiedniu.

Nagrody przyznawane są w czterech kategoriach. 20 sierpnia upływa termin zgłoszeń w kategorii innowatorów w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego – wyróżniających się:

- nauczycieli i trenerów

- Instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego

- badań i projektów badawczych.

Szczegółowe informacje na temat konkursu, jego kryteria i formularze zgłoszeniowe można znaleźć na stronie Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych 2018:

https://ec.europa.eu/social/vocational-skills-week/awards-vet-excellence_en

 

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie. Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji: pracodawców, organizacji branżowych, związków zawodowych, członków Sektorowych Rad ds. Kompetencji, przedstawicieli administracji centralnej i samorządu terytorialnego, firm szkoleniowych oraz innych instytucji i jednostek, które mogą być zainteresowane włączeniem się w działania dotyczące rozwoju kwalifikacji sektorowych.

Szczegółowe informacje: http://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/aktualnosci/1355-sektor-kwalifikacje

Konsorcjum Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości” zakończyło realizację projektu badawczego współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Główne cele projektu to ocena skuteczności działań aktywizacyjnych PFRON oraz pogłębiona diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych.

Projekt obejmował dwa komponenty badawcze – ilościowy i jakościowy. W komponencie ilościowym zrealizowano ponad 1,5 tysiąca wywiadów z osobami niepełnosprawnymi, które korzystały z programów wsparcia PFRON. Badanie jakościowe objęło absolwentów szkół wyższych, przedstawicieli uczelni oraz reprezentantów instytucji publicznych zaangażowanych we wspieranie osób z niepełnosprawnościami.

Raport podsumowujący projekt dostępny jest pod adresem:

http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-krajowe/pfron

Laureaci naszego konkursu zostali zaproszeni na uroczyste wręczenie nagród do gmachu Ministertswa Edukacji Narodowej. 28 listopada 2017 spotkali się nagrodzeni uczniowie szkół zawodowych z Kartuz, Poznania, Gniezna i Warszawy. W uroczystości wzięli udział Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Piotr Mikiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych ds. badawczych i wdrożeń oraz Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider projektu ReferNet. Konkurs był zorganizowany w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych.

Czytaj więcej...

W odpowiedzi na konkurs na film promujący kształcenie zawodowe ogłoszony przez sieć ReferNet Polska otrzymaliśmy 62 zgłoszenia. Oceny przesłanych filmów dokonała Kapituła konkursu w składzie:

Przewodniczący: dr Piotr Stankiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

Członkowie Kapituły:

dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Koordynator projektu ReferNet Polska

Anna Maliszewska, Kierownik projektu ReferNet Polska

Kamil Szwarbuła, Rzecznik prasowy Instytutu Badań Edukacyjnych

Marcin Broniszewski, Zespół projektowy ReferNet Polska

Sekretarz Kapituły Konkursu: Monika Parys, Zespół projektowy ReferNet Polska.

Po burzliwych, trwających kilka dni obradach wyłoniono laureatów konkursu. I tak w kolejności alfabetycznej są to:

Codzienność w szkole zawodowej, autorzy: Damian Tomaszewski, Daniel Gaszczyk, Bartosz Bugajak, Łukasz Chorbiński, Juliusz Sochacki, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie. Temat: Szkoła zawodowa - lubię to!

Moja zajawka, autor: Marcin Szreder, Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach. Temat: Szkoła zawodowa - lubię to!

Potęga informacji, autor: Jakub Półgęsek, Technikum Elektroniczne nr 3 w Warszawie. Temat: Mój zawód na globalnym rynku pracy

Kolejność miejsc poznamy podczas uroczystości wręczenia nagród, która odbędzie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej w dniu 28.11.2017

Przyznano również wyróżnienie za entuzjazm, pasję i zaangażowanie w prezentacji swojego zawodu, które otrzymał film pt. Pracownik Pomocniczy Obsługi Hotelowej - wybieram mądrze, uczniowie kl. III Branżowej Szkoły Specjalnej I stopnia w Zespole Szkół Specjalnych. Temat: Mój zawód na globalnym rynku pracy

Zwycięzcom gratulujemy serdecznie!

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i przygotowanie filmów.