logo sieci instytucji ReferNet Polska razem ze znaczkiem 10 lat działalności

Laureaci naszego konkursu zostali zaproszeni na uroczyste wręczenie nagród do gmachu Ministertswa Edukacji Narodowej. 28 listopada 2017 spotkali się nagrodzeni uczniowie szkół zawodowych z Kartuz, Poznania, Gniezna i Warszawy. W uroczystości wzięli udział Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Piotr Mikiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych ds. badawczych i wdrożeń oraz Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider projektu ReferNet. Konkurs był zorganizowany w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych.

Wyróżnienie otrzymał film pt. Pracownik Pomocniczy Obsługi Hotelowej - wybieram mądrze, którego autorami są: Emilia Bereszyńska, Maciej Błasik, Tadeusz Czarnecki, Klaudia Dłużewicz, Monika Kordzińska, Kamil Markwat, Weronika Wiktor, Jakub Sierański, Krzysztof Welik - uczniowie kl. III Branżowej Szkoły Specjalnej I stopnia w Zespole Szkół Specjalnych nr 102 w Poznaniu. Kapituła konkursu uzasadniając wyróżnienie uznała, iż na szczególną uwagę zasługuje entuzjazm i zaangażowanie uczniów w przedstawianiu zalet swojego zawodu

III miejsce otrzymał film pt. Codzienność w szkole zawodowej, autorstwa uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie. Damian Tomaszewski, Daniel Gaszczyk, Bartosz Bugajak, Łukasz Chorbiński, Juliusz Sochacki zostali nagrodzeni za atrakcyjny sposób przedstawienia codzienności w szkole zawodowej.

Film pt.Potęga informacji autorstwa Jakuba Półgęska, Karola Łaszanowskiego i Cezarego Wasia, uczniów Technikum Elektronicznego nr 3 w Warszawie zdobył II miejsce. Ciekawe podejście do prezentacji zawodu, interesująca, przemyślana i dobrze ułożona historia - to główne zalety tego filmu.

Zwycięzcą konkursu został Marcin Szreder z Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach- autor filmu Moja zajawka. Oceniający podkreślili, że historia bohatera jest zaprezentowana dynamicznie i z dowcipem. Warsztat autora jest wyróżniający się - swobodnie i z polotem montuje obrazy.

Wiceminister MEN Marzena Machałek gratulując laureatom dodała, iż filmy, które przygotowali są najlepszą promocją kształcenia zawodowego. Z kolei zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych  Piotr Mikiewicz podkreślił, że szkoła zawodowa się zmienia i wszyscy obecni na gali są świadkami i twórcami tej zmiany.

W imieniu Kapituły Konkursu gratulujemy laureatom i wszystkim uczestnikom konkursu zapału, pomysłowości i entuzjazmu w przedstawianiu zalet kształcenia zawodowego. Życzymy wszytkim sukcesów i wytrwałości w realizacji planów i marzeń.

 

 

 

Autumn is full of meetings, conferences and seminars on vocational education and training.
The Centre for Education Development is holding a series of 12 sectoral seminars during which representatives of ministries, Centre experts, the Educational Research Institute and the Central Examination Board will join in a discussion with industry representatives about the directions in which a given sector and its occupations are developing. The meetings are being implemented as part of the Partnership for Vocational Training project, aimed at adapting vocational education and training to the needs of the labour market. These activities are carried out in cooperation with employers and other social partners.
During the project, representatives of employers, industry associations and employers' organisations are developing curriculum for vocational training, diploma supplements, professional development pathways, and other program documents.

Read more ...

The European Commission, in collaboration with public and private partners as well as Cedefop have developed the latest version of the ESCO (European Skills, Competences, Qualifications and Occupations ) classification system. This is a multilingual European classification system that defines and classifies the skills, competences, qualifications and occupations relevant to the EU labour market and vocational education and training. Classification helps to identify and manage the skills, competences and qualifications in the vocational education and training system. The role of ESCO is also to reduce barriers to job mobility and to help establish cross-border co-operation between employers and training institutions. ESCO is part of the Europe 2020 strategy. The classification is made up of three modules: occupations, skills and qualifications.
The latest version of the classification was released in July 2017. The update is the result of pilot work and testing conducted in public and private institutions co-operating with the European Commission. Successive versions of the classification will ensure that it reflects reality and is useful for its various target groups.
A conference presenting the latest version of ESCO v1 will take place in Brussels on 9-10 October 2017. During the presentations, interactive workshops and discussions, conference participants will have the opportunity to familiarize themselves with the ESCO classification and structure. The conference is addressed to a wide range of partners from: public and private employment agencies, human resources departments, education and vocational training, employers, professional organisations and others.
More information about the ESCO classification system can be found at: https://ec.europa.eu/esco/portal