Przedstawiamy dwie publikacje opisujące jedno z najważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kalifikacji – Polską Ramę Kwalifikacji (PRK). Jest ona wynikiem kilkuletnich prac eksperckich i szerokiej debaty społecznej. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji składa się z 8 poziomów, na których określono odpowiednie wymagania względem efektów uczenia się i opisano je w kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Publikacja „Polska Rama Kwalifikacji” prezentuje poszczególne charakterystyki poziomów – uniwersalne, typowe dla kształcenia ogólnego, dla 5 poziomu PRK, dla szkolnictwa wyższego, dla kształcenia i szkolenia zawodowego. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.

W opracowaniu „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika” przedstawiono podstawowe informacje na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Wyjaśniono rolę charakterystyk poziomów w procesie określania poziomu kwalifikacji. Podano konkretne wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów w PRK. W publikacji omówiono też specyfikę kolejnych poziomów Polskiej Ramy, uzupełnioną przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu. Poradnik jest skierowany do osób, które będą brały udział w określaniu poziomu kwalifikacji. Stanowi on również pomoc dla wszystkich opisujących efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji oraz zaangażowanych w tworzenie ram sektorowych.

Obie publikacje dostępne są również w języku angielskim: „The Polish Qualifications Framework”  i „The Polish Qualifications Framework - user’s guide”.

Zapraszamy do lektury!