Katarzyna Matuszczak – absolwentka stosunków międzynarodowych SGH, badaczka w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym, asystentka w Zakładzie Polityki Edukacyjnej i Naukowej SGH. ORCID: 0000-0002-3775-3212
Anna Maliszewska – badaczka w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym, asystentka w Instytucie Statystyki i Demografii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W IBE - PIB od lat zajmuje się edukacją zawodowa i badaniami społecznymi. ORCID: 0000-0003-2723-271X
Jerzy Bielecki - magister socjologii i dyplomowany doradca zawodowy, pracuje jako asystent w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym. Koordynator ReferNet Polska od 2024 roku, wcześniej pełnił w projekcie funkcję przedstawiciela krajowego (2016-2019) i głównego eksperta (2020-2023). Core member sieci CarresNet Cedefop od 2020 roku. W przeszłości doradca zawodowy i nauczyciel w szkołach zawodowych. ORCID: 0000-0002-5932-6967
Raport Teachers and trainers in a changing world prezentuje podstawowe informacje dotyczące nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego. Publikacja kompleksowo przedstawia zawód nauczyciela, w szczególności kwestie definicyjne, podstawy prawne, rozwój zawodowy oraz inne uwarunkowania pracy nauczyciela. W opracowaniu uwzględniono także wyzwania przed którymi stanęli nauczyciele w związku z pandemią COVID-19. Raport został również uzupełniony przykładami najnowszych badań społecznych związanych z zawodem nauczyciela.
Publikacja, przygotowana przez zespół ReferNet Polska, omawia kluczowe czynniki wpływające na mobilność uczniów praktycznej nauki zawodu u pracodawców w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności długoterminowej.
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Opracowanie zostało przygotowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (Wasilewska O., Matuszczak K., Cedefop ReferNet Poland, 2019) na podstawie tłumaczenia i aktualizacji publikacji po raz pierwszy opublikowanej w języku angielskim jako: Spotlight on VET Poland 2017 przez Publications Office of the European Union.
Publikacja poświęcona jest zmianom w zakresie kształcenia zawodowego, które powiązane są z rozwojem przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i rozwoju nowych technologii. Przedmiotem analizy były dokumenty strategiczne i zmiany na poziomie polityki edukacyjnej, rynku pracy, technologii i cyfryzacji. Zaprezentowano również opinie istotnych interesariuszy w tym obszarze. Ponadto, wskazano przykłady konkretnych działań mających na celu lepsze dostosowanie kształcenia zawodowego do wyzwań przemysłu 4.0 oraz, wykorzystania rozwiązań związanych z automatyzacją.
W publikacji omówiono kluczowe czynniki wpływające na mobilność w ramach praktyk zawodowych w Polsce, w szczególności na mobilność długoterminową (90 dni lub więcej). Publikacja powstała w oparciu o szeroko zakrojone badania „desk research”, analizę danych mobilności uczniów, a także wywiady z przedstawicielami instytucji realizujących programy mobilności.
Raport opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w 2018 roku, a więc uwzględnia zmiany wprowadzone reformą struktury systemu oświaty, wdrażanej od roku szkolnego 2017/2018. Przedstawione w nim zostały kluczowe elementy systemu, jego struktura, organizacja, sposób zarządzania oraz finansowanie. Raport zawiera także opis różnorodnych czynników zewnętrznych mających wpływ na kształcenie zawodowe. Omówiono w nim również m.in. informacje na temat rozwoju oferty kształcenia zawodowego oraz kwestie związane ze wsparciem uczestnictwa w kształceniu zawodowym w Polsce.
Raport przedstawia analizę wyników badania opinii na temat kształcenia i szkolenia zawodowego w Polsce. Europejskie badanie opinii na temat obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego prowadzone przez CEDEFOP odbyło się w 2016 roku. W raporcie opisano m.in. kwestie związane ze znajomością oferty kształcenia i szkolenia zawodowego, jego postrzeganiem, bezpośrednie doświadczenia związane z kształceniem zawodowym, a także ocenę jego roli i znaczenia.
Raport opisuje działania podejmowane w Polsce na rzecz osób nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych, w szczególności osób młodych pozostających poza sferą edukacji i zatrudnienia (NEET), a także dorosłych długotrwale bezrobotnych (LTU). W sposób pogłębiony przedstawione zostały dwa przykłady praktyk w tym obszarze: działalność Ochotniczych Hufców Pracy i spółdzielni socjalnych.
Raport szczegółowo opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Omówiona została w nim struktura i organizacja systemu, sposób zarządzania i finansowanie. Raport zawiera także opis różnorodnych czynników zewnętrznych mających wpływ na kształcenie zawodowe. Przedstawiono w nim również informacje na temat rozwoju kwalifikacji zawodowych, założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz kwestie związane ze wspieraniem kształcenia zawodowego w Polsce.
2017
IBE/ReferNet Polska
Najnowsze publikacje na temat VET w Polsce, opublikowane przez CEDEFOP:
Raport prezentuje polskie rozwiązania z zakresu doradztwa zawodowego. Publikacja została przygotowana przez sieć CareersNet i jest dostępna na stronie Cedefopu.
Publikacja prezentuje Polską Ramę Kwalifikacji w szerokim kontekście instytucjonalnym i systemowym. Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw dostępne są na stronie Cedefopu.
Raport prezentuje polskie rozwiązania z zakresu doradztwa zawodowego. Publikacja została przygotowana przez sieć CareersNet i jest dostępna na stronie Cedefopu.
Publikacja prezentuje Polską Ramę Kwalifikacji w szerokim kontekście instytucjonalnym i systemowym. Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw dostępne są na stronie Cedefopu.
Raport "Developments in vocational education and training policy in 2015-19: Poland" opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w latach 2015-2019. Przedstawione zostały w nim kluczowe elementy systemu, jego struktura, organizacja, sposób zarządzania, jakość i finansowanie. Omówiono w nim również m.in. informacje na temat rozwoju oferty kształcenia zawodowego, praktyk zawodowych oraz kwestie związane ze wsparciem uczestnictwa w kształceniu zawodowym w Polsce.
Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
Część obiektów graficznych nie ma tekstu alternatywnego.
Pliki do pobrania nie są podpisane rozmiarem i rozszerzeniem
Nieprawidłowa hierarchia nagłówków podstron
Niektóre podstrony portalu nie są w pełni nawigowane z pomocą klawiatury.
W niektórych przypadkach fokus nie jest wyraźnie widoczny.
Treści nieobjęte przepisami
Treści multimedialne opublikowane przed dniem 23 września 2020 r. nie są w pełni dostępne.
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji:
Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o:
listę kontrolną przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji
narzędzia do skanowania dostępności witryn (Wave, Oobee)
narzędzia do testowania prawidłowego kontrastu (Colour Contrast Analyser)
Planujemy przed końcem 2025 poprawić większość błędów wskazanych w liście niezgodności.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Małgorzaty Pomorskiej - mejlowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie +48 22 24 17 100.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
swoje imię i nazwisko,
swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego urzędu:
Robert Jakubik - Zastępca Dyrektora IBE PIB,
Adres: ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Główna siedziba Instytutu Badań Edukacyjnych
Górczewska 8
01-180 Warszawa
Parking
Nie mamy wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych.
Możesz skorzystać z miejsca parkingowego wskazanego przez pracownika recepcji IBE. Pamiętaj o zabraniu karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością i umieszczeniu jej za szybą.
Parking na terenie IBE PIB jest bezpłatny.
Miejsca parkingowe znajdują się na dziedzińcu oraz z tyłu budynku.
Na teren Instytutu można wjechać przez bramę. Brama otwierana jest automatycznie po uprzednim kontakcie z recepcją przez domofon umieszczony przy bramie od ulicy Tyszkiewicza. Można zadzwonić do pracownika recepcji na numer +48 22 24 17 100 z prośbą o otwarcie bramy na dzieciniec.
Osoba pracująca na recepcji wskaże miejsce do zaparkowania przed wejściem do Instytutu.
Dodatkowo przed bramą wjazdową przy ul. Tyszkiewicza są dostępne dwa miejsca oznaczone "kopertą". Miejsca poza terenem Instytutu należą do strefy płatnego parkowania.
Pies asystujący
Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
Zapewniamy wodę dla zwierzaka.
Wejście do budynku
Do wejścia głównego dojdziesz przez furtkę w ogrodzeniu od ul. Górczewskiej.
Na wprost od furtki prowadzi szeroki chodnik do wejścia do budynku przez klatkę B. Przy furtce znajduje się domofon na wysokości 130 cm.
Wejście do budynku jest oddalone od furtki o ok. 40 m w linii prostej.
Do drzwi wejściowych prowadzi niska pochylnia od lewej strony, a od prawej pojedynczy schodek. Wzdłuż pochylni dostępna jest poręcz.
Po lewej stronie drzwi znajduje się domofon na wysokości 150 cm. Należy wywołać na nim recepcję (numer 1). Należy poprosić pracownika recepcji o ewentualną pomoc w uruchomieniu platformy przyschodowej znajdującej się za drzwiami wejściowymi.
Otworzenie drzwi wymaga siły.
Drzwi są przezroczyste, nie są oznaczone kontrastowo.
Drzwi musisz otworzyć ręcznie.
Otwierają się na zewnątrz.
Przestrzeń za wejściem
Na wprost od wejścia znajdują się schody po lewej stronie, kierujące w górę na parter oraz po prawej stronie kierujące w dół do pomieszczeń piwnicznych.
Po lewej stronie schodów kierujących na parter znajduje się platforma przyschodowa. Pracownik recepcji pomoże uruchomić platformę.
Poręcz znajduje się po prawej stronie schodów.
Wychodząc z klatki schodowej, dostajemy się do głównego hallu, gdzie na wprost znajduje się recepcja.
Po prawej stronie od recepcji znajduje się wnęka z toaletami. Środkowe drzwi prowadzą do toalety dostępnej dla osób z niepełnosprawnością.
Punkt obsługi znajduje się na wprost wejścia, w odległości około 3 metrów.
Budynek nie posiada dźwigów osobowych, istnieje możliwość skorzystania ze schodołazu.
Przestrzeń jest zazwyczaj cicha i spokojna.
Pomieszczenie jest dobrze oświetlone.
Punkt obsługi wyposażony jest w pętlę indukcyjną.
Blat jest obniżony i może do niego podjechać osoba na wózku.
Ciągi poziome
Pomieszczenia znajdują się na 3 kondygnacjach.
Część korytarzy nie jest dostępna dla osób poruszających się na wózkach.
Ciągi pionowe
Na inne kondygnacje możesz się dostać za pomocą schodów
Łazienka
W budynku jest toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością.
Dostępna toaleta znajduje się na parterze po prawej stronie od recepcji, we wnęce.
Drzwi toalety otwierają się na zewnątrz.
Drzwi łatwo pozostają w pozycji otwartej.
Szerokość otworu wejściowego wynosi 90 centymetrów.
Na ścianach są zamontowane poręcze.
Pochwyty są po obu stronach ustępu.
Dostępne toalety znajdują się też na kondygnacji 1 oraz 2 budynku w klatce B
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Informacja o naszej działalności w tekście łatwym do czytania (ETR): ETR o IBE
CEDEFOP wykorzystuje informacje przekazywane przez sieć ReferNet w różnego rodzaju publikacjach i produktach na temat kształcenia i szkolenia zawodowego (VET):
- „Vet in Europe” Raporty krajowe - raporty szczegółowo opisujące systemy kształcenia i szkolenia zawodowego krajów uczestniczących w sieci ReferNet. Raporty opracowywane przez krajowych partnerów ReferNet, skierowane są do szerokiego grona odbiorców.
- Spotlights on VET - krótkie broszury informacyjne na temat głównych cech i rozwoju krajowych systemów VET, skierowane do osób poszukujących zwięzłej informacji na temat systemu konkretnego kraju.
- Aktualności krajowe - krótkie artykuły na temat najnowszych wydarzeń i rozwiązań związanych z kształceniem i szkoleniem zawodowym w krajach partnerskich sieci.
- Artykuły i raporty tematyczne – publikacje, których zadaniem jest uzupełnienie ogólnych informacji o systemach kształcenia i szkolenia zawodowego w państwach członkowskich. Zazwyczaj związane z aktualnymi wyzwaniami w obszarze VET i priorytetami Prezydencji UE.