Opracowanie prezentuje nie tylko wyniki badań sytuacji zawodowej nauczycieli zawodu, ale wskazuje również rekomendacje modyfikacji w kształceniu nauczycieli zawodu.
Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 20% pracowników w Polsce wykonuje zawody szczególnie podatne na automatyzację i zastąpienie przez sztuczną inteligencję. Największe ryzyko dotyczy stanowisk w sektorze usług, sprzedaży i administracji, gdzie AI może przejąć rutynowe i powtarzalne zadania.
W ramach projektu zatytułowanego „Cyfrowe Indywidualne Rachunki Szkoleniowe w Krajach Wyszehradzkich” (Digital Individual Learning Accounts in the Visegrad Countries D-ILA), zespół badawczy z Czech, Węgier, Polski i Słowacji przeprowadził badanie mające na celu uchwycenie perspektywy interesariuszy na temat obecnego stanu systemów edukacji dorosłych w krajach Wyszehradzkich. Głównym celem projektu D-ILA jest zbadanie i zaproponowanie innowacyjnych sposobów wykorzystania danych i sztucznej inteligencji (AI) w celu wspierania rozwoju umiejętności miękkich poprzez indywidualne konta edukacyjne.