Opracowanie prezentuje nie tylko wyniki badań sytuacji zawodowej nauczycieli zawodu, ale wskazuje również rekomendacje modyfikacji w kształceniu nauczycieli zawodu.
Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 20% pracowników w Polsce wykonuje zawody szczególnie podatne na automatyzację i zastąpienie przez sztuczną inteligencję. Największe ryzyko dotyczy stanowisk w sektorze usług, sprzedaży i administracji, gdzie AI może przejąć rutynowe i powtarzalne zadania.
W ramach projektu zatytułowanego „Cyfrowe Indywidualne Rachunki Szkoleniowe w Krajach Wyszehradzkich” (Digital Individual Learning Accounts in the Visegrad Countries D-ILA), zespół badawczy z Czech, Węgier, Polski i Słowacji przeprowadził badanie mające na celu uchwycenie perspektywy interesariuszy na temat obecnego stanu systemów edukacji dorosłych w krajach Wyszehradzkich. Głównym celem projektu D-ILA jest zbadanie i zaproponowanie innowacyjnych sposobów wykorzystania danych i sztucznej inteligencji (AI) w celu wspierania rozwoju umiejętności miękkich poprzez indywidualne konta edukacyjne.
Departament Kształcenia Zawodowego w Ministerstwie Edukacji Narodowej informuje, że cztery uczelnie planują organizację bezpłatnych kwalifikacyjnych studiów podyplomowych z zakresu kształcenia zawodowego dla nauczycieli.
Celem konkursu organizowanego od 2002 roku jest promowanie nauczycieli, którzy mogą być wzorem dla całej społeczności oświatowej. Rozstrzygnięcie konkursu towarzyszy obchodom Dnia Edukacji Narodowej. Tegoroczną edycję współorganizował Minister Edukacji.
EDUinspirator to konkurs dla osób zaangażowanych w realizację międzynarodowych projektów edukacyjnych. Osoby nagrodzone w tym konkursie wyróżniają się szczególną aktywnością i wysoką jakością prowadzonych działań, wpływają na rozwój innych i przyczyniają się do pozytywnych zmian w lokalnym środowisku. Nowe horyzonty w edukacji jest hasłem przewodnim konkursu, a jego głównym celem jest promowanie działań indywidualnych uczestników projektów, którzy w szczególny sposób przyczynili się do inspiracji lokalnej społeczności.