Zapraszamy do lektury raportu, który próbuje zdiagnozować przyczyn niskiego udziału dorosłych w edukacji i kształceniu.
Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) wskazuje, że w 2024 roku jedynie 23,5% pracujących Polaków w wieku 25–64 lat uczestniczyło w szkoleniach lub edukacji, co plasuje Polskę poniżej średniej UE. Główne motywacje do udziału w szkoleniach to poprawa jakości pracy i dostosowanie się do nowych obowiązków, natomiast tylko 10% uczestników robiło to z myślą o awansie czy rozwoju kariery. Autorzy raportu uważają, że w Polsce obserwuje się pogarszanie jakości kapitału ludzkiego wraz z wiekiem – młodzież osiąga lepsze wyniki w międzynarodowych badaniach kompetencji (badanie PISA) niż dorośli (badanie PIAAC), nawet jeżeli weźmie się pod uwagę tę samą kohortę wiekową.
Dostęp do szkoleń w dużej mierze zależy od wielkości firmy. Znacząco większe szanse na udział w szkoleniach mają osoby zatrudnione w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Dodatkowo, pracownicy zajmujący niższe stanowiska mają ograniczony dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje, co wynika zarówno z niewielkiej oferty kierowanej do nich przez pracodawców, jak i z niższej motywacji do uczestnictwa w edukacji. Taka sytuacja pogłębia nierówności w możliwościach rozwoju kompetencji na rynku pracy.
Eksperci PIE uważają, że obecnie Polska stoi przed szansą przełamania niskiego poziomu uczestnictwa dorosłych w kształceniu, jednak wymaga to podejścia systemowego i wdrożenia między innymi polityki opartej na zachętach finansowych, elastycznej oferty edukacyjnej oraz większego zaangażowania pracodawców.
Raport dostępny jest na stronie PIE.