Anna Maliszewska

Nowy raport Cedefop prezentuje zmiany w kształceniu i szkoleniu zawodowym  oraz proponuje nową wizję przyszłości.

Jedną z propozycji zawartych w  publikacji jest konieczność wprowadzenia bardziej zintegrowanego systemu rozwoju umiejętności (VET-S), odpowiadającego na wyzwania związane z transformacją technologiczną, demograficzną i ekologiczną. Ta zmiana ma sygnalizować ewolucję w sposobie myślenia i wskazać szerszy zakres potrzeb edukacyjnych dorosłych, wykraczający poza konkretne kwalifikacje zawodowe. Jest to również zgodne z rosnącą potrzebą ciągłego dostosowywania się i przekwalifikowywania pracowników w trakcie całej kariery zawodowej.

Dokument wskazuje także, że mimo silnych fundamentów w zakresie kształcenia Europa nadal zmaga się z niedopasowaniem umiejętności, niskim poziomem uczestnictwa dorosłych w edukacji oraz ograniczoną infrastrukturą szkoleniową w wielu państwach członkowskich. W tym kontekście raport kładzie nacisk na konieczność zakończenia działania w ramach silosów politycznych i wprowadzenia zintegrowanego podejścia do rozwoju umiejętności. Cedefop apeluje o inwestycje w inkluzyjne, przyszłościowe systemy uczenia się, które wspierają produktywność, równość i autonomię strategiczną Unii Europejskiej.

Autorzy raportu przedstawiają pięć kluczowych obszarów, które powinny stać się priorytetami w przyszłym rozwoju polityki umiejętności i kształcenia zawodowego:

  1.  Dostępność – rozwijanie autonomicznych i proaktywnych ścieżek rozwoju umiejętności, które umożliwiają każdemu dostęp do uczenia się w dogodnym czasie i miejscu.
  2.  Włączenie społeczne – promowanie różnorodności i zaangażowania poprzez docieranie do grup marginalizowanych i wspieranie ich uczestnictwa.
  3.  Jakość – zapewnienie wysokich standardów w zróżnicowanych kwalifikacjach i certyfikatach, tak aby były one wiarygodne i uznawane na rynku pracy.
  4.  Innowacyjność – wspieranie uczenia się przez całe życie i w różnych kontekstach (lifelong and lifewide learning), z wykorzystaniem nowych technologii i elastycznych form edukacji.
  5.  Atrakcyjność – przełamywanie podziału między kształceniem akademickim a zawodowym, tak aby oba były postrzegane jako równie wartościowe i wzajemnie się uzupełniające.

Publikacja dostępna jest na stronie Cedefop.