Deklaracja dostępności

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Deklaracja dostępności dotyczy strony https://refernet.ibe.edu.pl/index.php/strona-glowna.

  • Data publikacji strony internetowej:
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji:

Stan dostępności cyfrowej

Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.

Niedostępne treści

Niezgodność z załącznikiem

  • Część obiektów graficznych nie ma tekstu alternatywnego.
  • Pliki do pobrania nie są podpisane rozmiarem i rozszerzeniem
  • Nieprawidłowa hierarchia nagłówków podstron
  • Niektóre podstrony portalu nie są w pełni nawigowane z pomocą klawiatury.
  • W niektórych przypadkach fokus nie jest wyraźnie widoczny.

Treści nieobjęte przepisami

  • Treści multimedialne opublikowane przed dniem 23 września 2020 r. nie są w pełni dostępne.

Przygotowanie deklaracji dostępności

  • Data sporządzenia deklaracji:
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji:

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o:

  • listę kontrolną przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji
  • narzędzia do skanowania dostępności witryn (Wave, Oobee)
  • narzędzia do testowania prawidłowego kontrastu (Colour Contrast Analyser)
  • czytniki ekranów (Narrator, NVDA).

Wyniki samooceny zebralismy w formie raportu z samooceny.

Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje

Planujemy przed końcem 2025 poprawić większość błędów wskazanych w liście niezgodności.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Małgorzaty Pomorskiej - mejlowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie +48 22 24 17 100.

Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.

Zgłaszając takie żądanie podaj:

  • swoje imię i nazwisko,
  • swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
  • dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
  • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.

Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.

Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.

Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.

Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego urzędu:

  • Robert Jakubik - Zastępca Dyrektora IBE PIB,
  • Adres: ul. Górczewska 8, 01-180 Warszawa,
  • e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.

Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.

Pozostałe informacje

Dostępność architektoniczna

Główna siedziba Instytutu Badań Edukacyjnych

Górczewska 8
01-180 Warszawa
Parking
  • Nie mamy wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych.
  • Możesz skorzystać z miejsca parkingowego wskazanego przez pracownika recepcji IBE. Pamiętaj o zabraniu karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością i umieszczeniu jej za szybą.
  • Parking na terenie IBE PIB jest bezpłatny.
  • Miejsca parkingowe znajdują się na dziedzińcu oraz z tyłu budynku.
  • Na teren Instytutu można wjechać przez bramę. Brama otwierana jest automatycznie po uprzednim kontakcie z recepcją przez domofon umieszczony przy bramie od ulicy Tyszkiewicza. Można zadzwonić do pracownika recepcji na numer +48 22 24 17 100 z prośbą o otwarcie bramy na dzieciniec.
  • Osoba pracująca na recepcji wskaże miejsce do zaparkowania przed wejściem do Instytutu.
  • Dodatkowo przed bramą wjazdową przy ul. Tyszkiewicza są dostępne dwa miejsca oznaczone "kopertą". Miejsca poza terenem Instytutu należą do strefy płatnego parkowania.
Pies asystujący
  • Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
  • Zapewniamy wodę dla zwierzaka.
Wejście do budynku
  • Do wejścia głównego dojdziesz przez furtkę w ogrodzeniu od ul. Górczewskiej.
  • Na wprost od furtki prowadzi szeroki chodnik do wejścia do budynku przez klatkę B. Przy furtce znajduje się domofon na wysokości 130 cm.
  • Wejście do budynku jest oddalone od furtki o ok. 40 m w linii prostej.
  • Do drzwi wejściowych prowadzi niska pochylnia od lewej strony, a od prawej pojedynczy schodek. Wzdłuż pochylni dostępna jest poręcz.
  • Po lewej stronie drzwi znajduje się domofon na wysokości 150 cm. Należy wywołać na nim recepcję (numer 1). Należy poprosić pracownika recepcji o ewentualną pomoc w uruchomieniu platformy przyschodowej znajdującej się za drzwiami wejściowymi.
  • Otworzenie drzwi wymaga siły.
  • Drzwi są przezroczyste, nie są oznaczone kontrastowo.
  • Drzwi musisz otworzyć ręcznie.
  • Otwierają się na zewnątrz.
Przestrzeń za wejściem
  • Na wprost od wejścia znajdują się schody po lewej stronie, kierujące w górę na parter oraz po prawej stronie kierujące w dół do pomieszczeń piwnicznych.
  • Po lewej stronie schodów kierujących na parter znajduje się platforma przyschodowa. Pracownik recepcji pomoże uruchomić platformę.
  • Poręcz znajduje się po prawej stronie schodów.
  • Wychodząc z klatki schodowej, dostajemy się do głównego hallu, gdzie na wprost znajduje się recepcja.
  • Po prawej stronie od recepcji znajduje się wnęka z toaletami. Środkowe drzwi prowadzą do toalety dostępnej dla osób z niepełnosprawnością.
  • Punkt obsługi znajduje się na wprost wejścia, w odległości około 3 metrów.
  • Budynek nie posiada dźwigów osobowych, istnieje możliwość skorzystania ze schodołazu.
  • Przestrzeń jest zazwyczaj cicha i spokojna.
  • Pomieszczenie jest dobrze oświetlone.
  • Punkt obsługi wyposażony jest w pętlę indukcyjną.
  • Blat jest obniżony i może do niego podjechać osoba na wózku.
Ciągi poziome
  • Pomieszczenia znajdują się na 3 kondygnacjach.
  • Część korytarzy nie jest dostępna dla osób poruszających się na wózkach.
Ciągi pionowe
  • Na inne kondygnacje możesz się dostać za pomocą schodów
Łazienka
  • W budynku jest toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością.
  • Dostępna toaleta znajduje się na parterze po prawej stronie od recepcji, we wnęce.
  • Drzwi toalety otwierają się na zewnątrz.
  • Drzwi łatwo pozostają w pozycji otwartej.
  • Szerokość otworu wejściowego wynosi 90 centymetrów.
  • Na ścianach są zamontowane poręcze.
  • Pochwyty są po obu stronach ustępu.
  • Dostępne toalety znajdują się też na kondygnacji 1 oraz 2 budynku w klatce B

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

CEDEFOP wykorzystuje informacje przekazywane przez sieć ReferNet w różnego rodzaju publikacjach i produktach na temat kształcenia i szkolenia zawodowego (VET):

- „Vet in Europe” Raporty krajowe - raporty szczegółowo opisujące systemy kształcenia i szkolenia zawodowego krajów uczestniczących w sieci ReferNet. Raporty opracowywane przez krajowych partnerów ReferNet, skierowane są do szerokiego grona odbiorców.

- Spotlights on VET - krótkie broszury informacyjne na temat głównych cech i rozwoju krajowych systemów VET, skierowane do osób poszukujących zwięzłej informacji na temat systemu konkretnego kraju.

- Aktualności krajowe - krótkie artykuły na temat najnowszych wydarzeń i rozwiązań związanych z kształceniem i szkoleniem zawodowym w krajach partnerskich sieci.

- Artykuły i raporty tematycznepublikacje, których zadaniem jest uzupełnienie ogólnych informacji o systemach kształcenia i szkolenia zawodowego w państwach członkowskich. Zazwyczaj związane z aktualnymi wyzwaniami w obszarze VET i priorytetami Prezydencji UE.

 

 logorefernetnew

Publikacje opracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w ramach sieci ReferNet:

pl refernet teacher trainers changing world 55
Teachers and trainers in a changing world

Raport Teachers and trainers in a changing world prezentuje podstawowe informacje dotyczące nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego. Publikacja kompleksowo przedstawia zawód nauczyciela, w szczególności kwestie definicyjne, podstawy prawne, rozwój zawodowy oraz inne uwarunkowania pracy nauczyciela. W opracowaniu uwzględniono także wyzwania przed którymi stanęli nauczyciele w związku z pandemią COVID-19. Raport został również uzupełniony przykładami najnowszych badań społecznych związanych z zawodem nauczyciela.

Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii przygotowane przez partnerów sieci ReferNet są dostępne na stronie Cedefopu.

2022

IBE/ReferNet Poland

Mobilno 2020

MIĘDZYNARODOWA MOBILNOŚĆ UCZNIÓW W RAMACH PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU: MOBILNOŚĆ DŁUGOTERMINOWA

Publikacja, przygotowana przez zespół ReferNet Polska, omawia kluczowe czynniki wpływające na mobilność uczniów praktycznej nauki zawodu u pracodawców w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności długoterminowej.

Publikacja jest też dostępna w języku angielskim.

2020

IBE/ReferNet Poland

 Okładka 1 v3
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce 2019 - w pigułce 

Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Opracowanie zostało przygotowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (Wasilewska O., Matuszczak K., Cedefop ReferNet Poland, 2019) na podstawie tłumaczenia i aktualizacji publikacji po raz pierwszy opublikowanej w języku angielskim jako: Spotlight on VET Poland 2017 przez Publications Office of the European Union.

2020

IBE/ReferNet Poland

refernet vet future of work small
Vocational education and training for the future of work
Publikacja poświęcona jest zmianom w zakresie kształcenia zawodowego, które powiązane są z rozwojem przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i rozwoju nowych technologii. Przedmiotem analizy były dokumenty strategiczne i zmiany na poziomie polityki edukacyjnej, rynku pracy, technologii i cyfryzacji. Zaprezentowano również opinie istotnych interesariuszy w tym obszarze. Ponadto, wskazano  przykłady konkretnych działań mających na celu lepsze dostosowanie kształcenia zawodowego do wyzwań przemysłu 4.0 oraz, wykorzystania rozwiązań związanych z automatyzacją.

2020

IBE/ReferNet Poland

 
 refernet vet mobility apprenticeships pl
International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: Poland

W publikacji omówiono kluczowe czynniki wpływające na mobilność w ramach praktyk zawodowych w Polsce, w szczególności na mobilność długoterminową (90 dni lub więcej). Publikacja powstała w oparciu o szeroko zakrojone badania „desk research”, analizę danych mobilności uczniów, a także wywiady z przedstawicielami instytucji realizujących programy mobilności.

2020

IBE/ReferNet Poland

vocational education training
Vocational education and training in Europe - Poland Country Report 2018

Raport opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w 2018 roku, a więc uwzględnia zmiany wprowadzone reformą struktury systemu oświaty, wdrażanej od roku szkolnego 2017/2018. Przedstawione w nim zostały kluczowe elementy systemu, jego  struktura, organizacja, sposób zarządzania oraz finansowanie. Raport zawiera także opis różnorodnych czynników zewnętrznych mających wpływ na kształcenie zawodowe. Omówiono w nim również m.in. informacje na temat rozwoju oferty kształcenia zawodowego oraz kwestie związane ze wsparciem uczestnictwa w kształceniu zawodowym w Polsce.

2019

IBE/ReferNet Poland

opinion survey 
CEDEFOP Opinion survey on vocational education and training in Europe – Poland

Raport przedstawia analizę wyników badania opinii na temat kształcenia i szkolenia zawodowego w Polsce. Europejskie badanie opinii na temat obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego prowadzone przez CEDEFOP odbyło się w 2016 roku.  W raporcie opisano m.in. kwestie związane ze znajomością oferty kształcenia i szkolenia zawodowego, jego postrzeganiem, bezpośrednie doświadczenia związane z kształceniem zawodowym, a także ocenę jego roli i znaczenia.

2018

IBE/ReferNet Polska

 
guidance
Guidance and outreach for inactive and unemployed - Poland

Raport opisuje działania podejmowane w Polsce na rzecz osób nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych, w szczególności osób młodych pozostających poza sferą edukacji i zatrudnienia (NEET), a także dorosłych długotrwale bezrobotnych (LTU). W sposób pogłębiony przedstawione zostały dwa przykłady praktyk w tym obszarze: działalność Ochotniczych Hufców Pracy i spółdzielni socjalnych.

 2018 

IBE/ReferNet Polska

spotlight
Spotlight on VET − Poland

Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). 

 2018 

IBE/ReferNet Polska

vocational education and training in europe
Vocational education and training in Europe – Poland Country Report 2016

Raport szczegółowo opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Omówiona została w nim struktura i organizacja systemu, sposób zarządzania i finansowanie. Raport zawiera także opis różnorodnych czynników zewnętrznych mających wpływ na kształcenie zawodowe. Przedstawiono w nim również informacje na temat rozwoju kwalifikacji zawodowych, założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz kwestie związane ze wspieraniem kształcenia zawodowego w Polsce.

 2017 

IBE/ReferNet Polska


 

Najnowsze publikacje na temat VET w Polsce, opublikowane przez CEDEFOP:

Poland 2023 update

Inventory of lifelong guidance systems and practices – Poland

Raport prezentuje polskie rozwiązania z zakresu doradztwa zawodowego. Publikacja została przygotowana przez sieć CareersNet i jest dostępna na stronie Cedefopu.

 

2023

Cedefop

cover skills forecast 2023 Poland
Poland - 2023  Skills forecast

2023

Cedefop

Artifact

European inventory of NQFs 2020 - POLAND

Publikacja prezentuje Polską Ramę Kwalifikacji w szerokim kontekście instytucjonalnym i systemowym. Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw dostępne są na stronie Cedefopu.

 

2022

Cedefop

Inventory of LLG2021

Inventory of lifelong guidance systems and practices – Poland

Raport prezentuje polskie rozwiązania z zakresu doradztwa zawodowego. Publikacja została przygotowana przez sieć CareersNet  i jest dostępna na stronie Cedefopu.

 

2021

Cedefop

skills forecast 2020 poland 1
Poland - 2020  Skills forecast

2019

Cedefop

PL NQF2020

Poland – European inventory of NQFs 2020

Publikacja prezentuje Polską Ramę Kwalifikacji w szerokim kontekście instytucjonalnym i systemowym. Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw dostępne są na stronie Cedefopu.

 

2020

Cedefop

 country chapters cover pl cien
Developments in vocational education and training policy in 2015-19: Poland

Raport "Developments in vocational education and training policy in 2015-19: Poland" opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w latach 2015-2019. Przedstawione zostały w nim kluczowe elementy systemu, jego struktura, organizacja, sposób zarządzania, jakość i finansowanie. Omówiono w nim również m.in. informacje na temat rozwoju oferty kształcenia zawodowego, praktyk zawodowych oraz kwestie związane ze wsparciem uczestnictwa w kształceniu zawodowym w Polsce.

2020

IBE/ReferNet Poland

cedefopskills
Poland - 2018 Skills forecast

2019

Cedefop

developments in vet 
Developments in vocational education and training policy in 2015-17: Poland

2018

Cedefop

 
leaving education early
Poland - Leaving education early: putting vocational education and training centre stage

2017

Cedefop


więcej

 

ReferNet to sieć instytucji stworzona przez Cedefop w 2002 roku w celu zbierania informacji i monitorowania zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w poszczególnych państwach członkowskich UE, Islandii i Norwegii.  W skład sieci wchodzi trzydziestu partnerów z trzydziestu państw:

 Austria
ibw Austria - Research & Development in VET
Homepage | ReferNet website |

 Belgia
Bruxelles Formation
Homepage | ReferNet website |

 Bułgaria
NAVET - National Agency for Vocational Education and Training
Homepage | ReferNet website |

 Chorwacja
AVETAE - Agency for Vocational Education and Training and Adult Education
Homepage | ReferNet website |

 Cypr
HRDA - Human Resource Development Authority of Cyprus
Homepage | ReferNet website |

 Czechy
NÚV - National Institute for Education, Education Counselling Centre, And Centre for Continuing Education of Teachers
Homepage | ReferNet website |

 Dania
Metropolitan University College
Homepage | ReferNet website |

 Estonia
Ministry of Education and Research
Homepage | ReferNet website |

 Finlandia
Finnish National Agency of Education
Homepage | ReferNet website |  |  | 

 Francja
Centre Inffo – Centre for the Development of Information on Continuing Vocational Training
Homepage | ReferNet website |  | 

 Grecja
EOPPEP
Homepage | ReferNet website | |

 Hiszpania

State Foundation for Employment and Training
Homepage | ReferNet website | | | |  | |

 Holandia
ECBO - Centre for expertise in VET
Homepage | ReferNet website | |

 Islandia
Education Directorate
Homepage | ReferNet website |

 Irlandia
SOLAS - Further Education and Training Authority
Homepage | ReferNet website |

  Litwa
KPMPC – Qualifications and Vocational Education and Training Development Centre
Homepage | ReferNet website |

 Luksemburg
INFPC – National Institute for the Development of Continuing Vocational Training
Homepage | ReferNet website |

 Łotwa

AIC – Academic Information Centre - Latvian National Observatory
Homepage | ReferNet website |

 Malta
Ministry for Education and Employment
Homepage | ReferNet website |

 Niemcy
BIBB - Federal Institute for Vocational Education and Training
Homepage | ReferNet website |

 Norwegia
Norwegian Centre for international cooperation in education
Homepage | ReferNet website |

 Polska
Educational Research Institute (IBE)
Homepage | ReferNet website

 Portugalia
DGERT- Directorate General for Employment and Industrial Relations
Homepage | ReferNet website |

 Rumunia
CNDIPT - National centre for development of technical and vocational education
Homepage | ReferNet website |

 Słowacja
SIOV - State Institute of VET
Homepage | ReferNet website |

 Słowenia
CPI - Centre for Vocational Education and Training
Homepage | ReferNet website |

 Szwecja
SKOLVERKET - Swedish National Agency for Education
HomepageReferNet website |

 Węgry
National Office of Vocational Education and Training and Adult Learning - NSZFH-NOVETAL
Homepage | ReferNet website |

 Wielka Brytania
ECCTIS Ltd / UK NARIC
HomepageReferNet website |

 Włochy
INAPP - Istituto Nazionale per l'Analisi delle Politiche Pubbliche
HomepageReferNet website |