Narzędzia online:
Katarzyna Matuszczak – absolwentka stosunków międzynarodowych SGH, badaczka w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym, asystentka w Zakładzie Polityki Edukacyjnej i Naukowej SGH. ORCID: 0000-0002-3775-3212
Anna Maliszewska – badaczka w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym, asystentka w Instytucie Statystyki i Demografii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W IBE - PIB od lat zajmuje się edukacją zawodowa i badaniami społecznymi. ORCID: 0000-0003-2723-271X
Jerzy Bielecki - magister socjologii i dyplomowany doradca zawodowy, pracuje jako asystent w Instytucie Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym. Koordynator ReferNet Polska od 2024 roku, wcześniej pełnił w projekcie funkcję przedstawiciela krajowego (2016-2019) i głównego eksperta (2020-2023). Core member sieci CarresNet Cedefop od 2020 roku. W przeszłości doradca zawodowy i nauczyciel w szkołach zawodowych. ORCID: 0000-0002-5932-6967
Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony https://refernet.ibe.edu.pl/index.php/strona-glowna.
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o:
Wyniki samooceny zebralismy w formie raportu z samooceny.
Planujemy przed końcem 2025 poprawić większość błędów wskazanych w liście niezgodności.
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Małgorzaty Pomorskiej - mejlowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie +48 22 24 17 100.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego urzędu:
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl.
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Dokumenty strategiczne i regulacje związane z polityką edukacyjną w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego
Strategie i plany działań
Plan działań w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2022-2025
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030
Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2030
Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2030
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Polityka dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce od roku 2020
Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Programy

Raport Teachers and trainers in a changing world prezentuje podstawowe informacje dotyczące nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego. Publikacja kompleksowo przedstawia zawód nauczyciela, w szczególności kwestie definicyjne, podstawy prawne, rozwój zawodowy oraz inne uwarunkowania pracy nauczyciela. W opracowaniu uwzględniono także wyzwania przed którymi stanęli nauczyciele w związku z pandemią COVID-19. Raport został również uzupełniony przykładami najnowszych badań społecznych związanych z zawodem nauczyciela.
Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii przygotowane przez partnerów sieci ReferNet są dostępne na stronie Cedefopu.
2022
IBE/ReferNet Poland

Publikacja, przygotowana przez zespół ReferNet Polska, omawia kluczowe czynniki wpływające na mobilność uczniów praktycznej nauki zawodu u pracodawców w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności długoterminowej.
Publikacja jest też dostępna w języku angielskim.
2020
IBE/ReferNet Poland

Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Opracowanie zostało przygotowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (Wasilewska O., Matuszczak K., Cedefop ReferNet Poland, 2019) na podstawie tłumaczenia i aktualizacji publikacji po raz pierwszy opublikowanej w języku angielskim jako: Spotlight on VET Poland 2017 przez Publications Office of the European Union.
2020
IBE/ReferNet Poland

2020
IBE/ReferNet Poland

W publikacji omówiono kluczowe czynniki wpływające na mobilność w ramach praktyk zawodowych w Polsce, w szczególności na mobilność długoterminową (90 dni lub więcej). Publikacja powstała w oparciu o szeroko zakrojone badania „desk research”, analizę danych mobilności uczniów, a także wywiady z przedstawicielami instytucji realizujących programy mobilności.
2020
IBE/ReferNet Poland

Raport przedstawia analizę wyników badania opinii na temat kształcenia i szkolenia zawodowego w Polsce. Europejskie badanie opinii na temat obszaru kształcenia i szkolenia zawodowego prowadzone przez CEDEFOP odbyło się w 2016 roku. W raporcie opisano m.in. kwestie związane ze znajomością oferty kształcenia i szkolenia zawodowego, jego postrzeganiem, bezpośrednie doświadczenia związane z kształceniem zawodowym, a także ocenę jego roli i znaczenia.
2018
IBE/ReferNet Polska

Raport opisuje działania podejmowane w Polsce na rzecz osób nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych, w szczególności osób młodych pozostających poza sferą edukacji i zatrudnienia (NEET), a także dorosłych długotrwale bezrobotnych (LTU). W sposób pogłębiony przedstawione zostały dwa przykłady praktyk w tym obszarze: działalność Ochotniczych Hufców Pracy i spółdzielni socjalnych.
2018
IBE/ReferNet Polska

Raport szczegółowo opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Omówiona została w nim struktura i organizacja systemu, sposób zarządzania i finansowanie. Raport zawiera także opis różnorodnych czynników zewnętrznych mających wpływ na kształcenie zawodowe. Przedstawiono w nim również informacje na temat rozwoju kwalifikacji zawodowych, założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz kwestie związane ze wspieraniem kształcenia zawodowego w Polsce.
2017
IBE/ReferNet Polska
![]() |
Inventory of lifelong guidance systems and practices – Poland Raport prezentuje polskie rozwiązania z zakresu doradztwa zawodowego. Publikacja została przygotowana przez sieć CareersNet i jest dostępna na stronie Cedefopu.
2023 Cedefop |
![]() |
Poland - 2023 Skills forecast2023 Cedefop |
![]() |
European inventory of NQFs 2020 - POLAND Publikacja prezentuje Polską Ramę Kwalifikacji w szerokim kontekście instytucjonalnym i systemowym. Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw dostępne są na stronie Cedefopu.
2022 Cedefop |
![]() |
Inventory of lifelong guidance systems and practices – Poland Raport prezentuje polskie rozwiązania z zakresu doradztwa zawodowego. Publikacja została przygotowana przez sieć CareersNet i jest dostępna na stronie Cedefopu.
2021 Cedefop |
![]() |
Poland - 2020 Skills forecast2019 Cedefop |
![]() |
Poland – European inventory of NQFs 2020 Publikacja prezentuje Polską Ramę Kwalifikacji w szerokim kontekście instytucjonalnym i systemowym. Raport dla Polski jak również raporty dla pozostałych państw dostępne są na stronie Cedefopu.
2020 Cedefop |
![]() |
Developments in vocational education and training policy in 2015-19: PolandRaport "Developments in vocational education and training policy in 2015-19: Poland" opisuje polski system kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w latach 2015-2019. Przedstawione zostały w nim kluczowe elementy systemu, jego struktura, organizacja, sposób zarządzania, jakość i finansowanie. Omówiono w nim również m.in. informacje na temat rozwoju oferty kształcenia zawodowego, praktyk zawodowych oraz kwestie związane ze wsparciem uczestnictwa w kształceniu zawodowym w Polsce. 2020 IBE/ReferNet Poland |
![]() |
Poland - 2018 Skills forecast2019 Cedefop |
|
Developments in vocational education and training policy in 2015-17: Poland2018 Cedefop |
![]() |
Poland - Leaving education early: putting vocational education and training centre stage2017 Cedefop |