Anna Maliszewska

Publikacja przedsatwia wyniki badania CAWI zrealizowanego w drugiej połowie 2023 roku

Raport NASK prezentuje wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród prawie 17 tys. uczniów kończących naukę w liceach, technikach i szkołach branżowych.

Uczniowie szkół branżowych I stopnia częściej planują podjęcie pracy (49,4%), podczas gdy ponad połowa uczniów techników (50,6%) i liceów (57,5%) zamierza jednocześnie kontynuować naukę i pracować. Natomiast 15% uczniów nie wie co chciałoby robić po ukończeniu szkoły. Deklaracja kontynuowania nauki rośnie wraz z wielkością miejscowości zamieszkania ucznia.

Jeżeli chodzi o plany na studia to uczniowie liceów częściej chcieliby studiować psychologię i medycynę, a uczniowie techników informatykę i logistykę.

Większość uczniów ma sprecyzowane plany zawodowe a jedynie co piąty uczeń nie ma pewności co do branży, w której chciałby znaleźć zatrudnienie. Pozostali respondenci najchętniej podjęliby pracę związaną z IT (10,3%), psychologią (9,4%) i medycyną (8%). Ciekawe wydaje się, że prawie ponad 35,1% uczniów za zdecydowanie najbardziej atrakcyjną formę pracy uważa prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Większość badanych uczniów źle ocenia program nauczania w szkole pod kątem przygotowania do wykonywania przyszłej pracy zawodowej - 67,8% młodzieży uważa, że otrzymują jedynie niski (30,9%) lub bardzo niski (37%) stopień przygotowania pracy zawodowej. Opinie uczniów różnicuje  typ szkoły do jakiego uczęszczają, - prawie połowa (49,6%) uczniów szkół branżowych uważa, że edukacja szkolna przygotowuje ich do wykonywania zawodu w bardzo dużym lub dużym stopniu, podczas gdy w liceach i technikach jest to odpowiednio 11,7% i 26,3%. W tym kontekście warto jednak zwrócić uwagę, że 24,1% osób zbliżających się do końca ponadpodstawowego etapu edukacji nie ma pewności co do wyboru swojego przyszłego zawodu.

Młodzież bardzo optymistycznie postrzega swoją przyszłość zawodową - ponad 76,1% z nich ocenia ją pozytywnie. Niezależnie od płci prawie 80% uczniów ostatnich klas szkół średnich uzależnia bycie szczęśliwym od osiągnięcia celów zawodowych. Przeważająca większość uczniów chce czerpać satysfakcję ze swojego przyszłego zawodu oraz otrzymywać wysokie wynagrodzenie. Jedynie niecałe 10% badanych chce by ich przyszły zawód  budował ich szacunek w społeczeństwie i dawał możliwość wpływu na otoczenie.

Pełny raport dostępny jest na  stronie NASK.