Anna Maliszewska

Polskie Biuro Eurydice opublikowało tłumaczenie raportu dot. krajowych polityk promujących różnorodność i integrację w edukacji szkolnej.

Publikacja zawiera przegląd inicjatyw podjętych przez władze oświatowe w całej UE w celu przeciwdziałania dyskryminacji oraz propagowania różnorodności i włączenia w szkołach. Dodatkowo, elementem raportu są także przykłady dobrych praktyk w tym zakresie w poszczególnych państwach.

Wyniki analiz przedstawione w raporcie wskazują, że niektóre grupy uczniów będących w najbardziej niekorzystnej sytuacji lub narażonych na dyskryminację są znacznie rzadziej celem polityk i środków mających na celu promowanie różnorodności i włączania w szkołach. Wiele państw UE wspiera włączanie uczniów romskich, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub niepełnosprawnościami oraz uczniów migrantów lub uchodźców. Natomiast promowanie równości płci, zwalczanie antysemityzmu i dyskryminacji uczniów LGBTQI+ rzadko są przedmiotem polityk publicznych z obszaru edukacji. Dodatkowo, badania pokazują, że niektóre grupy nie mają zapewnionego równego dostępu do szkół i pełnego uczestnictwa w nauce.

Autorzy raportu zwrócili uwagę nie tylko na potrzebę szerszego przygotowania nauczycieli do wspierania różnorodności i włączania w szkołach, ale także na brak różnorodności wśród samej kadry pedagogicznej. Również wskaźnik uczestnictwa nauczycieli w programach szkoleniowych dot. powyższych kwestii jest niski a kompetencje uzyskiwanie w trakcie doskonalenia zawodowego skupiają się na uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, różnicowaniu i indywidualizacji strategii nauczania i oceniania oraz rozumieniu zasad włączania i niedyskryminacji.

Chociaż większość krajów europejskich posiada centralne instytucje odpowiedzialne za monitorowanie dyskryminacji, ponad połowa systemów edukacji nie posiada kompleksowych danych na temat głównych przyczyn dyskryminacji w szkołach.

Raport dostępny jest na stronach FRSE