Najnowszy raport Cedefop prezentuje metodologie pogłębionej analizy i porównania profili oraz zawartości kwalifikacji zawodowych.
Publikacja ta przedstawia wyniki projektu badawczego realizowanego w latach 2019-2021 w 10 krajach UE i obejmującego dwa profile kwalifikacji: asystent zdrowotny (healthcare assistants) oraz technik informatyk (ICT service technicians).
Celem zaprezentowanych w raporcie metodologii nie jest harmonizacja kwalifikacji i ich efektów uczenia się, ale dostarczenie badaczom i decydentom wiedzy, która będzie pomocna w ocenie krajowych priorytetów i rozwiązań w zakresie kwalifikacji zawodowych. Autorzy raportu wskazują też możliwe przypadki wykorzystania metodologii porównywania kwalifikacji:
- doskonalenie zawartości i struktury kwalifikacji zawodowych,
- podniesienie przydatności kwalifikacji zawodowych,
- wsparcie porównywalności kwalifikacji w kontekście europejskich ram kwalifikacji,
- wsparcie mobilności w ramach edukacji zawodowej,
- poszukiwanie elastycznych ścieżek uczenia się,
- ubieganie się o pracę w innym kraju,
- wspieranie rozwoju europejskich podstawowych profili zawodowych.
Raport jest dostępny na stronie Cedefop.