Innowacyjność i transformacja cyfrowa – raport grupy roboczej ET2020 ds. kształcenia i szkolenia zawodowego (VET)
Głównym celem prac grupy roboczej była analiza zagadnień innowacyjności i transformacji cyfrowej (digitalisation) pod kątem możliwości wsparcia bardziej elastycznego i nowoczesnego kształcenia i szkolenia zawodowego w Europie. Autorzy opracowania badali wyzwania oraz szansę uczenia i nauczania, role jakie odgrywają partnerstwa i współpraca w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego oraz ramy finansowania i zarządzania biorąc pod uwagę najnowsze światowe trendy takie jak starzenie się populacji, globalizacja, włączenie społeczne i ekonomie obiegu zamkniętego. W raporcie uwzględniono też bezprecedensowe ekonomiczne i społeczne skutki pandemii COVID-19, jak również szanse związane z transformacją cyfrową napędzane przez ten kryzys.
Raport z prac grypy roboczej przedstawia wizję promującą reformy i inwestycje, które pomogą:
- lepiej przewidywać i uwzględniać kwestie innowacyjności i transformacji cyfrowej, a także
- wspierać innowacyjność i transformację cyfrową poza sektorem VET.
Opracowanie wskazuje także osiem założeń:
- Wykorzystywanie potencjału innowacyjności i transformacji cyfrowej oraz działanie na rzecz jeszcze bardziej zaawansowanych innowacji np. poprzez szybsze wdrażanie bardziej zaawansowanych innowacji.
- Wspieranie innowacyjności w nauczaniu i szkoleniu wymaga zwiększenia innowacyjności nauczycieli i instruktorów zajmujących się kształceniem zawodowym np. za pomocą platform do pracy zespołowej, odpowiednich ścieżek kariery i wdrożenia nowych modeli takich jak „hybrydowość specjalizacji’’
- Inteligentne włączanie transformacji cyfrowej do uczenia się poprzez praktykę w miejscu pracy np. poprzez szersze wykorzystanie technologii immersji: rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, sztucznej inteligencji itp.
- Zapewnienie warunków do sprawnego nadzorowania i zarządzania oraz silnego przywództwa np. poprzez umożliwianie podmiotom pośredniego uczestnictwa w rozwijającym się rynku technologii edukacyjnych.
- Zapewnianie strategicznych i elastycznych mechanizmów finansowania np. poprzez analizę zagrożeń związanych z innowacyjnością oraz kosztów i szerszych potrzeb inwestycyjnych.
- Wykorzystanie innowacyjności i transformacji cyfrowej do działania na rzecz różnorodności i integracji osób uczących się np. poprzez lepsze zrozumienie wpływu płci oraz pochodzenia społecznego i etnicznego na transformację cyfrową.
- Wdrażanie nowych strategii zapewniania doskonałości vet np. poprzez dążenie do podnoszenia jakości na wyższych poziomach kształcenia oraz wykorzystanie centrów doskonałości szkolenia zawodowego.
- Rozwijanie umiejętności zarządzania innowacyjnością oraz transformacją cyfrową i ekologiczną w zglobalizowanym świecie np. poprzez wykorzystanie tik do zapewnienia opłacalności ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego, modułów rozwijających umiejętności ekologiczne i cyfrowe oraz mobilności wirtualnej.
Autorzy raportu zebrali i opisali również liczne dobre praktyki z różnych krajów Europy w zakresie transformacji cyfrowej (Belgia --- Region Flamandzki, Malta, Włochy, Hiszpania), innowacyjności (Finlandia, Irlandia, Polska, Rumunia) oraz realizowania celów społecznych lub ekologicznych (Belgia --- Region Waloński, Bułgaria, Niemcy, Portugalia).
Cały raport dostępny na stronie: https://europa.eu/!dF68qC
Źródło:
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8365&furtherPubs=yes
https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8367&furtherPubs=yes