Anna Maliszewska

Publikacja prezentuje analizy dotyczące luki kompetencyjnej na podstawie międzynarodowego badania PIAAC.

Luka kompetencyjna rozumiana jako niedopasowanie umiejętności dostępnych w firmie do tych wymaganych do zaspokojenia obecnych i przyszłych potrzeb biznesowych stanowi jedno z ważniejszych wyzwań współczesnej gospodarki. Raport OECD, który powstał na podstawie wyników z Modułu Ankiety Pracodawców międzynarodowego badania kompetencji osób dorosłych PIAAC analizuje częstość występowania braków kompetencyjnych w pięciu krajach europejskich – na Węgrzech, we Włoszech, w Holandii, Portugalii i na Słowacji – oraz bada, w jaki sposób firmy eliminują te braki za pomocą różnych strategii, takich jak prognozowanie popytu na umiejętności, szkolenia czy rekrutacja.

Wyniki przedstawione w raporcie wskazują, że luka kompetencyjna występuje we wszystkich analizowanych krajach - więcej niż jedna na trzy firmy zgłasza niedopasowanie umiejętności– jednak skala występowania tego problemu jest różna i odzwierciedla zarówno różnice ekonomiczne między tymi państwami, jak i różnorodne wyzwania w zakresie dostosowywania się do zmian technologicznych. Znaczna część firm nie jest pewna, czy borykają się z brakami w umiejętnościach. Najwyższy odsetek firm zgłaszających, że nie wiedzą, czy występują u nich luki kompetencyjne zaraportowano w Holandii (18%) i na Węgrzech (15%), co może sugerować brak wiarygodnych mechanizmów oceny umiejętności.

W poszczególnych badanych krajach luki kompetencyjne najczęściej zidentyfikowano w umiejętnościach technicznych (46% firm, które zadeklarowały występowanie luki kompetencyjnej), umiejętnościach rozwiązywania problemów (34%) i umiejętnościach pracy zespołowej (33%). Najrzadziej zidentyfikowano je w czytaniu (2%) i matematyce (4%).

Luki kompetencyjne wiążą się z szeregiem negatywnych konsekwencji dla firm, takimi jak zwiększone obciążenie pracą personelu (63% firm zgłaszających braki w umiejętnościach), zwiększone koszty operacyjne (50%) i trudności we wdrażaniu nowych metod pracy (46%).

Luki w kwalifikacjach zazwyczaj dotyczą jedynie małej części pracowników - tylko niewielka część firm (mniej niż 5%) twierdzi, że większości ich pracowników brakuje niezbędnych umiejętności. Sugeruje to, że luki kompetencyjne częściej dotyczą konkretnych grup pracowników, co oznacza, że prawdopodobnie można je wyeliminować poprzez ukierunkowane interwencje.

Więcej wyników analiz i informacji, szczególnie na temat sposobów radzenia sobie firm z lukami kompetencyjnymi można znaleźć w raporcie na stronie OECD.