Seria raportów zawiera informacje na temat systemów edukacji zawodowej i szkoleń w państwach członkowskich UE, Islandii i Norwegii. Publikacja umożliwia zapoznanie się z rolą kształcenia zawodowego w systemach edukacji poszczególnych krajów.
Marcowy raport prezentuje system edukacji zawodowej i szkoleń w Polsce. Przedstawiono wpływ czynników zewnętrznych, takich jak zmiany demograficzne, gospodarkę i rynek pracy, na kształcenie zawodowe w Polsce. Zaprezentowano zagadnienie edukacji i szkoleń zawodowych w perspektywie uczenia się przez całe życie. Opisano założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wprowadzonego w Polsce na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. Poruszono również zagadnienie promocji kształcenia zawodowego w Polsce. 

Więcej informacji

25 marca 1957 r. sześć założycielskich państw członkowskich (Belgia, Niemcy, Francja, Włochy, Luksemburg i Holandia) podpisało dokument, który stał się fundamentem dzisiejszej Unii Europejskiej. Kraje założycielskie zobowiązały się w nim do dostosowania swoich polityk gospodarczych do wspólnego europejskiego rynku. Traktaty rzymskie ustanowiły Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG), której celem było wspieranie harmonijnego rozwoju gospodarczego, stały i zrównoważony wzrost, zwiększenie stabilności i podwyższenie poziomu życia obywateli. Artykuły 118 i 128 określiły zadania Komisji Europejskiej w zakresie promowania współpracy państw członkowskich w rozwoju edukacji zawodowej i szkoleń. Powołany na mocy Traktatów Komitet Ekonomiczno-Społeczny zaproponował utworzenie Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego (Cedefop).

W ramach obchodów rocznicowych przewidziano wiele imprez okolicznościowych. 

Szczegóły na stronie

NETINVET to europejska sieć zajmująca się nawiązywaniem kontaktów i współpracą między instytucjami kształcącymi w zawodach a przedsiębiorstwami. Obecnie NETINVET skupia 72 instytucje w 8 krajach członkowskich UE. Celem stowarzyszenia jest promowanie uczenia się w miejscu pracy i mobilności praktykantów. Sieć działa w sektorze sprzedaży hurtowej, transportu i logistyki.

Przedstawiciele sieci NETINVET za pośrednictwem Instytutu Badań Edukacyjnych rozpoczęli nawiązywanie kontaktów z polskimi placówkami zajmującymi się edukacją zawodową. W listopadzie 2016 odbyło się pierwsze spotkanie, podczas którego zaprezentowano działalność sieci i korzyści jakie niesie członkostwo w NETINVET. Drugie spotkanie zorganizowane w lutym służyło przekazaniu informacji przedstawicielom polskich szkół zawodowych o procedurze nawiązania współpracy w ramach sieci. W spotkaniu uczestniczyli obok reprezentantów NETINVET również przedstawiciele szkół zawodowych z całej Polski, pracownicy Ośrodka Rozwoju Edukacji i Instytutu Badań Edukacyjnych. Dyskutowano na temat finansowych i organizacyjnych aspektów członkostwa oraz korzyściach i obowiązkach każdego z członków NETINVET. Uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali, iż aby osiągnąć najlepsze rezultaty współpraca musi opierać się na wzajemnym zaufaniu partnerów, zrozumieniu celów projektu mobilności i osiągnięciu przez praktykanta wymaganych efektów uczenia się. Przedstawiciele NETINVET zaprezentowali narzędzia internetowe służące poszukiwaniu partnerów nawiązywaniu kontaktów w Europie.

W dniach 30-31 marca 2017 r. w Poznaniu odbędzie się forum projektu NETINVET, podczas którego zaplanowano dyskusję na temat projektów mobilności. Spotkanie będzie również okazją do nawiązania współpracy w ramach sieci NETINVET.

Więcej informacji o projekcie NETINVET