Siódmy artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop, analizuje uwarunkowania zbyt niskich kompetencji (underskilling) pracowników w Unii Europejskiej.

Analiza danych z badania ESJ wykazała, że osoby z wyższym wykształceniem rzadziej deklarują niższy poziom umiejętności niż ten wymagany w miejscu pracy. Jednak w tej grupie osób występują różnice związane z dziedziną wykształcenia, np. absolwenci kierunków matematycznych rzadziej wskazują na brak odpowiednich umiejętności niż absolwenci kierunków medycznych. 

Badanie pokazało również, że kobiety, młodzi pracownicy (24-39 lat) oraz pracownicy w sektorach zatrudniających osoby o niskich kwalifikacjach często deklarują, że poziom ich umiejętności jest niższy niż ten wymagany przez pracodawcę.

Więcej na stronie Cedefop

Od 1 lipca 2016 roku w ORE realizowany jest projekt "Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń". Uczestnicy projektu będą zajmować się m.in. takimi zagadnieniami jak cechy szkoły ćwiczeń, kompetencje pracujących tam nauczycieli, korzyści dla środowiska edukacyjnego. W efekcie projektu opracowany zostanie model szkoły ćwiczeń, standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami, uczelniami, zaś w 11 szkołach ćwiczeń przeprowadzony zostanie pilotaż. Ich kadra zostanie wyszkolona, podobnie jak trenerzy wspierający działania nauczycieli i dyrektorów. Powstaną materiały szkoleniowe, w tym materiały multimedialne oraz programy kursów e-learningowych. Projekt trwać będzie do czerwca 2018 roku.

Czytaj więcej

Na portalu znajdą się  informacje i materiały edukacyjne poświęcone nauce programowania, a sam portal ma umożliwić dzielenie się doświadczeniami oraz materiałami opartymi na wolnej i darmowej licencji. Przy tej okazji MEN zaprosił dyrektorów i nauczycieli szkół publicznych do udziału w pilotażowym wdrożeniu programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach.

Czytaj więcej