W związku z rocznicą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (1 maja) oraz Dniem Unii Europejskiej (9 maja), Centrum Dokumentacji Europejskiej we współpracy z ReferNet Polska, zorganizowało wystawę promującą publikacje Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego Cedefop, które znajdują się w zbiorach Czytelni Europejskiej Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (BG UEK). Zaprezentowano serie wydawnicze takie jak: „VET in Europe – country reports”, „Spotlights”, „Short description” i inne.
Jednym z głównych odbiorców wydawanych przez Cedefop raportów i analiz są pracownicy naukowi, dlatego organizacja wystawy w murach BG UEK ma służyć podkreśleniu roli bibliotek w promowaniu publikacji Cedefop w środowisku akademickim.
Wystawę można obejrzeć w holu Biblioteki Głównej UEK w Krakowie, ul. Rakowicka 27, III piętro.
Przedstawiamy dwie publikacje opisujące jedno z najważniejszych narzędzi Zintegrowanego Systemu Kalifikacji – Polską Ramę Kwalifikacji (PRK). Jest ona wynikiem kilkuletnich prac eksperckich i szerokiej debaty społecznej. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji składa się z 8 poziomów, na których określono odpowiednie wymagania względem efektów uczenia się i opisano je w kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Publikacja „Polska Rama Kwalifikacji” prezentuje poszczególne charakterystyki poziomów – uniwersalne, typowe dla kształcenia ogólnego, dla 5 poziomu PRK, dla szkolnictwa wyższego, dla kształcenia i szkolenia zawodowego. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.
W opracowaniu „Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika” przedstawiono podstawowe informacje na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji, jej strukturę oraz charakterystyki poziomów. Wyjaśniono rolę charakterystyk poziomów w procesie określania poziomu kwalifikacji. Podano konkretne wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów w PRK. W publikacji omówiono też specyfikę kolejnych poziomów Polskiej Ramy, uzupełnioną przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji odniesionych do danego poziomu. Poradnik jest skierowany do osób, które będą brały udział w określaniu poziomu kwalifikacji. Stanowi on również pomoc dla wszystkich opisujących efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji oraz zaangażowanych w tworzenie ram sektorowych.
6 kwietnia w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”. Organizatorem spotkania było Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. W konferencji wzięli również udział przedstawiciele sieci ReferNet Polska.
Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Przedstawiono kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu. Pracodawcy twierdzili, że w procesie poszukiwania pracownika bardzo ważne są takie cechy kandydata jak: lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne. Ponadto istotne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na dane stanowisko w firmie. Uczniowie zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na praktyk podczas edukacji formalnej. Uznali również, że elementem ułatwiającym poszukiwania pracy jest wczesny kontakt z rynkiem pracy i doradztwo indywidualne, również przez internet. Przedstawiciele instytucji rynku pracy (w tym szkoły) uznali, iż promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studium przypadku lub doradztwo przez internet usprawni proces poszukiwania pracy i pracowników. Za niezwykle istotną kwestię uznano także podniesienie prestiżu kształcenia zawodowego, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.