NETINVET to europejska sieć zajmująca się nawiązywaniem kontaktów i współpracą między instytucjami kształcącymi w zawodach a przedsiębiorstwami. Obecnie NETINVET skupia 72 instytucje w 8 krajach członkowskich UE. Celem stowarzyszenia jest promowanie uczenia się w miejscu pracy i mobilności praktykantów. Sieć działa w sektorze sprzedaży hurtowej, transportu i logistyki.

Przedstawiciele sieci NETINVET za pośrednictwem Instytutu Badań Edukacyjnych rozpoczęli nawiązywanie kontaktów z polskimi placówkami zajmującymi się edukacją zawodową. W listopadzie 2016 odbyło się pierwsze spotkanie, podczas którego zaprezentowano działalność sieci i korzyści jakie niesie członkostwo w NETINVET. Drugie spotkanie zorganizowane w lutym służyło przekazaniu informacji przedstawicielom polskich szkół zawodowych o procedurze nawiązania współpracy w ramach sieci. W spotkaniu uczestniczyli obok reprezentantów NETINVET również przedstawiciele szkół zawodowych z całej Polski, pracownicy Ośrodka Rozwoju Edukacji i Instytutu Badań Edukacyjnych. Dyskutowano na temat finansowych i organizacyjnych aspektów członkostwa oraz korzyściach i obowiązkach każdego z członków NETINVET. Uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali, iż aby osiągnąć najlepsze rezultaty współpraca musi opierać się na wzajemnym zaufaniu partnerów, zrozumieniu celów projektu mobilności i osiągnięciu przez praktykanta wymaganych efektów uczenia się. Przedstawiciele NETINVET zaprezentowali narzędzia internetowe służące poszukiwaniu partnerów nawiązywaniu kontaktów w Europie.

W dniach 30-31 marca 2017 r. w Poznaniu odbędzie się forum projektu NETINVET, podczas którego zaplanowano dyskusję na temat projektów mobilności. Spotkanie będzie również okazją do nawiązania współpracy w ramach sieci NETINVET.

Więcej informacji o projekcie NETINVET

W dniach 23 i 24 lutego w siedzibie Cedefop w Salonikach zorganizowano warsztat, na którym przedstawione zostały wyniki badania opinii na temat edukacji zawodowej i szkoleń. Eksperci z całej Europy, w tym również przedstawiciele sieci ReferNet, dyskutowali i analizowali zaprezentowane wyniki.

Badanie zostało przeprowadzone w 2016 r. przez Cedefop na próbie 35 000 obywateli państw członkowskich UE w wieku ponad 15 lat. Większość Europejczyków (71%) zna system edukacji zawodowej i szkoleń, dwóch na trzech (68%) posiada pozytywną opinię o nim, a prawie dziewięciu na dziesięciu (87%) absolwentów tego systemu jest zadowolonych z umiejętności związanych z pracą nabytych podczas procesu kształcenia. Możliwość znalezienia pracy jest najważniejszym powodem, dla którego Europejczycy wybierają tę ścieżkę edukacji.

Więcej informacji 

Dołącz do dyskusji: #VETopinionsurvey

24 lutego 2017 r. w siedzibie EU Info Center w Skopje odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”. Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badań Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.

Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.

Rezultaty projektu zostały omówione przez Agnieszkę Chłoń-Domińczak, lidera projektu ze strony IBE, oraz Danę Biskoską, liderkę strony macedońskiej. Rolę Centrum ds. Kształcenia Zawodowego w edukacji policealnej przedstawiła Lepa Trpcevska, lider departamentu rozwoju standardów zawodowych i programów nauczania.

Interesariusze byli szczególnie zaangażowani w dyskusję na temat współpracy między rynkiem pracy a edukacją policealną, której zacieśnienie może przyczynić się do wypełnienia luki pomiędzy oczekiwaniami pracodawców i umiejętnościami pracowników. Dobre praktyki w zakresie wdrażania i rozwijania edukacji policealnej w Macedonii przedstawili Dragan Jankov, dyrektor szkoły SOU Nikola Karev and Sonja Ristovska, dyrektor szkoły ASUC Boro Petrusevski.

Projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) rozpoczął się 24 sierpnia 2016 r. Budżet projektu wynosi 250 000 euro i jest finansowany ze środków Unii Europejskiej IPA OPHRD Program 2007-2013.