6 kwietnia w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”. Organizatorem spotkania było Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. W konferencji wzięli również udział przedstawiciele sieci ReferNet Polska.

Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Przedstawiono kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu. Pracodawcy twierdzili, że w procesie poszukiwania pracownika bardzo ważne są takie cechy kandydata jak: lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne. Ponadto istotne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na dane stanowisko w firmie. Uczniowie zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na praktyk podczas edukacji formalnej. Uznali również, że elementem ułatwiającym poszukiwania pracy jest wczesny kontakt z rynkiem pracy i doradztwo indywidualne, również przez internet. Przedstawiciele instytucji rynku pracy (w tym szkoły) uznali, iż promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studium przypadku lub doradztwo przez internet usprawni proces poszukiwania pracy i pracowników. Za niezwykle istotną kwestię uznano także podniesienie prestiżu kształcenia zawodowego, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.


Więcej informacjo o badaniu znajduje się na stronie Obserwatorium i w raporcie z badania pt. „Dwa światy. Metody poszukiwania pracy a metody poszukiwania zatrudnienia. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”.

Seria raportów zawiera informacje na temat systemów edukacji zawodowej i szkoleń w państwach członkowskich UE, Islandii i Norwegii. Publikacja umożliwia zapoznanie się z rolą kształcenia zawodowego w systemach edukacji poszczególnych krajów.
Marcowy raport prezentuje system edukacji zawodowej i szkoleń w Polsce. Przedstawiono wpływ czynników zewnętrznych, takich jak zmiany demograficzne, gospodarkę i rynek pracy, na kształcenie zawodowe w Polsce. Zaprezentowano zagadnienie edukacji i szkoleń zawodowych w perspektywie uczenia się przez całe życie. Opisano założenia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wprowadzonego w Polsce na mocy ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. Poruszono również zagadnienie promocji kształcenia zawodowego w Polsce. 

Więcej informacji

25 marca 1957 r. sześć założycielskich państw członkowskich (Belgia, Niemcy, Francja, Włochy, Luksemburg i Holandia) podpisało dokument, który stał się fundamentem dzisiejszej Unii Europejskiej. Kraje założycielskie zobowiązały się w nim do dostosowania swoich polityk gospodarczych do wspólnego europejskiego rynku. Traktaty rzymskie ustanowiły Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG), której celem było wspieranie harmonijnego rozwoju gospodarczego, stały i zrównoważony wzrost, zwiększenie stabilności i podwyższenie poziomu życia obywateli. Artykuły 118 i 128 określiły zadania Komisji Europejskiej w zakresie promowania współpracy państw członkowskich w rozwoju edukacji zawodowej i szkoleń. Powołany na mocy Traktatów Komitet Ekonomiczno-Społeczny zaproponował utworzenie Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego (Cedefop).

W ramach obchodów rocznicowych przewidziano wiele imprez okolicznościowych. 

Szczegóły na stronie