Najnowszy numer kwartalnika Edukacja poświęcony jest między innymi edukacji zawodowej. Wśród artykułów o tej tematyce znajdziemy tekst Igi Magdy analizujący podnoszenie kwalifikacji przez osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym na bazie badania Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych (z lat 2013 i 2014) przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Czwarty artykuł prezentujący wyniki Europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy (European skills and jobs, ESJ), opublikowany niedawno przez Cedefop, analizuje uwarunkowania rozwoju umiejętności pracowników.
Analiza danych z badania ESJ wykazała pozytywny związek między liczbą przepracowanych lat a rozwojem umiejętności, co potwierdza intuicyjną tezę, że budowanie umiejętności wymaga czasu. Ciekawszy wydaje się jednak wniosek, że okres, w czasie którego pracownicy są zdolni do rozwoju kompetencji w danym miejscu pracy jest długi – po 15-20 latach u tego samego pracodawcy pracownicy nadal rozwijają swoje umiejętności.
Badanie wykazało też istotny wpływ zasobów organizacyjnych pracodawcy na rozwój umiejętności pracowników – poziom umiejętności osób, które miały różnorodne możliwości rozwoju w miejscu pracy, był wyższy niż osób, które miały mniej zróżnicowaną ofertę rozwoju.
Cedefop opublikował raport o zarządczych i finansowych aspektach staży w Hiszpanii, Włoszech, Litwie, Portugalii i Szwecji. Raport ten prezentuje modelowe uwarunkowania normatywne dotyczące sposobu zarządzania i finansowania staży, zapewniające efektywność również pod względem jakości. Wzorzec ten posłużył do oceny sytuacji w danym państwie i sformułowania rekomendacji dotyczących dalszego rozwoju systemu staży.