Konsorcjum Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenia „Twoje Nowe Możliwości” zakończyło realizację projektu badawczego współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Główne cele projektu to ocena skuteczności działań aktywizacyjnych PFRON oraz pogłębiona diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych.

Projekt obejmował dwa komponenty badawcze – ilościowy i jakościowy. W komponencie ilościowym zrealizowano ponad 1,5 tysiąca wywiadów z osobami niepełnosprawnymi, które korzystały z programów wsparcia PFRON. Badanie jakościowe objęło absolwentów szkół wyższych, przedstawicieli uczelni oraz reprezentantów instytucji publicznych zaangażowanych we wspieranie osób z niepełnosprawnościami.

Raport podsumowujący projekt dostępny jest pod adresem:

http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-krajowe/pfron

Laureaci naszego konkursu zostali zaproszeni na uroczyste wręczenie nagród do gmachu Ministertswa Edukacji Narodowej. 28 listopada 2017 spotkali się nagrodzeni uczniowie szkół zawodowych z Kartuz, Poznania, Gniezna i Warszawy. W uroczystości wzięli udział Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Piotr Mikiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych ds. badawczych i wdrożeń oraz Agnieszka Chłoń-Domińczak, Lider projektu ReferNet. Konkurs był zorganizowany w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych.

Czytaj więcej...

W odpowiedzi na konkurs na film promujący kształcenie zawodowe ogłoszony przez sieć ReferNet Polska otrzymaliśmy 62 zgłoszenia. Oceny przesłanych filmów dokonała Kapituła konkursu w składzie:

Przewodniczący: dr Piotr Stankiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

Członkowie Kapituły:

dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Koordynator projektu ReferNet Polska

Anna Maliszewska, Kierownik projektu ReferNet Polska

Kamil Szwarbuła, Rzecznik prasowy Instytutu Badań Edukacyjnych

Marcin Broniszewski, Zespół projektowy ReferNet Polska

Sekretarz Kapituły Konkursu: Monika Parys, Zespół projektowy ReferNet Polska.

Po burzliwych, trwających kilka dni obradach wyłoniono laureatów konkursu. I tak w kolejności alfabetycznej są to:

Codzienność w szkole zawodowej, autorzy: Damian Tomaszewski, Daniel Gaszczyk, Bartosz Bugajak, Łukasz Chorbiński, Juliusz Sochacki, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie. Temat: Szkoła zawodowa - lubię to!

Moja zajawka, autor: Marcin Szreder, Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach. Temat: Szkoła zawodowa - lubię to!

Potęga informacji, autor: Jakub Półgęsek, Technikum Elektroniczne nr 3 w Warszawie. Temat: Mój zawód na globalnym rynku pracy

Kolejność miejsc poznamy podczas uroczystości wręczenia nagród, która odbędzie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej w dniu 28.11.2017

Przyznano również wyróżnienie za entuzjazm, pasję i zaangażowanie w prezentacji swojego zawodu, które otrzymał film pt. Pracownik Pomocniczy Obsługi Hotelowej - wybieram mądrze, uczniowie kl. III Branżowej Szkoły Specjalnej I stopnia w Zespole Szkół Specjalnych. Temat: Mój zawód na globalnym rynku pracy

Zwycięzcom gratulujemy serdecznie!

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i przygotowanie filmów.

Jesień obfituje w różnego rodzaju spotkania, konferencje i seminaria dotyczące edukacji zawodowej i szkoleń.
Ośrodek Rozwoju Edukacji organizuje cykl 12 seminariów branżowych podczas których przedstawiciele ministerstw, eksperci ORE, Instytutu Badań Edukacyjnych i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej rozmawiają z przedstawicielami poszczególnych branż na temat kierunku rozwoju danej branży i zawodów. Spotkania realizowane są w ramach projektu Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego, którego celem jest dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Działania te realizowane są przy współpracy z pracodawcami oraz innymi partnerami społecznymi.

W czasie trwania projektu przedstawiciele pracodawców, stowarzyszeń branżowych oraz organizacji pracodawców opracowują podstawy programowe kształcenia w zawodach, suplementy do dyplomów, ścieżki rozwoju zawodowego, a także inne dokumenty programowe.

Szczegóły na stronie

Czytaj więcej...

Przypominamy o zbliżającym się terminie zgłoszeń do konkursu na film promujący kształcenie zawodowe. Zapraszamy uczniów szkół zawodowych, indywidualnie lub w grupach, do nakręcenia krótkiego filmiku, dowolną techniką i w dowolnej formule na jeden ze wskazanych tematów:


Mój zawód na globalnym rynku pracy

lub

Szkoła zawodowa – lubię to!


Na zgłoszenia czekamy do 15.10.2017.
Na zwycięzców czekają cenne nagrody!


Regulamin konkursu

Zał.1 Formularz zgłoszenia

Zał. 2 Karta oceny formalnej

Zał. 3 Karta oceny merytorycznej

Komisja Europejska we współpracy z publicznymi i prywatnymi partnerami oraz Cedefop przygotowała najnowszą wersję klasyfikacji ESCO (European Skills/Competences, qualifications and Occupations). Jest to wielojęzyczna europejska klasyfikacja określająca i porządkująca umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia zawodowego. Klasyfikacja ta pomaga identyfikować i zarządzać umiejętnościami, kompetencjami i kwalifikacjami w systemie edukacji i kształcenia zawodowego. Rolą ESCO jest również redukcja barier ograniczających mobilność zawodową i pomoc w nawiązywaniu transgranicznej współpracy między pracodawcami i instytucjami szkolącymi. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”, a klasyfikacja zbudowana jest z trzech modułów: zawody, umiejętności i kwalifikacje.

Najnowsza wersja klasyfikacji ukazała się w lipcu tego roku. Aktualizacja jest wynikiem prac pilotażowych i testów prowadzonych w publicznych oraz prywatnych instytucjach współpracujących z Komisją Europejską. Dzięki wprowadzaniu kolejnych wersji klasyfikacji zapewniona jest jej poprawność i aktualność.

W dniach 9-10 października 2017 r. w Brukseli odbędzie się konferencja prezentująca najnowszą wersję ESCO v1. Podczas prezentacji, interaktywnych warsztatów i dyskusji uczestnicy konferencji będą mieli okazję zapoznać się z założeniami i strukturą klasyfikacji ESCO. Konferencja skierowana jest do szerokiego grona partnerów: publicznych i prywatnych biur pracy, pracowników działów kadr, przedstawicieli sektora edukacji i szkoleń zawodowych, pracodawców, organizacji zawodowych i innych.

Więcej informacji na temat klasyfikacji można znaleźć na stronie ESCO

Jednym z najważniejszych działań zmierzających do przygotowania wykwalifikowanej kadry na potrzeby przemysłu jest prowadzenie kształcenia zawodowego połączonego z kształceniem praktycznym w miejscu pracy. W tym celu niezbędna jest ścisła współpraca między placówkami kształcącymi w zawodach a pracodawcami przy organizacji praktycznej nauki zawodu np. w ramach kształcenia dualnego.

Celem konkursu jest przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu. Konkurs przeznaczony jest dla: organizacji zrzeszających pracodawców i pracowników, samorządu gospodarczego i zawodowego, jednostek naukowych oraz uczelni akademickich i zawodowych. Działania zaplanowane w ramach konkursu musze skupiać się wokół określonych obszarów branżowych: administracyjno-usługowego, budowlanego, elektryczno-elektronicznego, artystycznego, mechanicznego, górniczo-hutniczego, rolniczo-leśnego, turystyczno-gastronomicznego i medyczno-społecznego.

Główne działania do realizacji to:
I. Opracowanie kosztochłonności kształcenia w zawodach ujętych w danej branży
II. Opracowanie modelowego programu praktycznej nauki zawodu w danej branży
III. Przeprowadzenie pilotażu opracowanego modelu w roku szkolnym 2018/2019
IV. Opracowanie zasad zapewniania jakości kształcenia praktycznego realizowanego u pracodawcy
V. Opracowanie rekomendacji do zmian przepisów prawa oświatowego

Termin składania wniosków: od 31 lipca do 15 września 2017.

Konkurs organizowany jest w ramach Programu PO WER 2014-2020.

Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się na stronie efs.men.gov.pl 

30 czerwca w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie odbędzie się spotkanie w trakcie którego zostaną zaprezentowane następujące projekty: 

1. Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks (NQF-IN)
2. Lifelong learning for Sustainable Development (SUSDEV)
3. Designing and testing new management skills for the development of the waste electrical and electronic equipment recycling and re-use system in Europe (EwasteR)
4. Transfer of good practices and development of professional competences of employees in waste management area supported by IT tools (GreenCompIT)
5. Training and certification model for photovoltaic trainers with the use of ECVET system (EU-PV-Trainer)
6. Implementation and Validation of the Non-Formal Training on Sustainability for Environmental Testing Laboratories workers (ECVET-LAB)
7. Implementation of the certification model for mentors in the subsector of ecoindustry (EcoMentor)
8. Open Badge Network
 
Omówiony zostanie również program "Erasmus dla młodych przedsiębiorców".  
W spotkaniu wezmą udział m.in. przedstawiciele Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Instytutu Ochrony Środowiska, Fundacji „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”, Krajowej Izby Gospodarczej, Europejskiego Centrum Przedsiębiorczości oraz Instytutu Technologii Eksploatacji.
 

Program spotkania

Zapraszamy do lektury publikacji Instytutu Badań Edukacyjnych na temat Sektorowej Rama Kwalifikacji dla branży telekomunikacyjnej (SRK Tele). Ma ona pomóc w stworzeniu nowoczesnych, przejrzystych i porównywalnych form kształcenia, walidacji i certyfikacji kwalifikacji w branży telekomunikacyjnej. SRK Tele to branżowe rozwinięcie Polskiej Ramy Kwalifikacji. Dla infrastruktury określono cztery poziomy ramy sektorowej: od 3 do 7, a dla usług oraz urządzeń końcowych – trzy: od 3 do 6.

Charakterystyki poziomów SRK Tele są opisem efektów uczenia się (z podziałem na wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne) typowych dla branży telekomunikacyjnej.

Podstawowym celem opracowania Sektorowej Ramy Kwalifikacji SRK Tele jest dostarczenie na potrzeby branży telekomunikacyjnej wystandaryzowanego narzędzia umożliwiającego:

  1. opracowanie mapy kwalifikacji dla branży telekomunikacyjnej,
  2. opracowywanie programów szkoleń i walidacji,
  3. definiowanie szczegółowych wymagań w procesach certyfikacji,
  4. identyfikację kompetencji kandydatów do pracy,
  5. podejmowanie pracownikom lub innym osobom zainteresowanym pracą w telekomunikacji decyzji dotyczących rozwoju zawodowego,
  6. rozwój mobilności zawodowej pracowników.

Zapraszamy do lektury!

Sektorowa Rama Kwalifikacji dla sektora telekomunikacyjnego w Polsce.